Маркетплейси як основа електронної комерції: технологічний потенціал та інвестиційні горизонти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2025-2(112)-27-33

Ключові слова:

цифрові технології, електронна комерція, цифровізація, маркетплейси, цифрові інновації, інвестиції

Анотація

У статті розглянуто теоретичні аспекти електронної торгівлі як ключового сегмента сучасної економіки. Досліджено основні тенденції розвитку цього сектору та підкреслено його динамічне зростання у світовому масштабі. У статті висвітлено теоретичні аспекти функціонування маркетплейсів та проаналізовано динаміку загальної валової вартості товарів на цих платформах за останні роки, що демонструє їхню зростаючу роль у розвитку економіки платформ. Зокрема, увагу приділено ключовим цифровим технологіям, що формують основу їх діяльності: штучному інтелекту (ШІ), блокчейну, робототехніці, аналітиці даних, технологій інтернету речей (IoT) та хмарним обчисленням. Детально проаналізовано роль кожної з цих технологій у підвищенні ефективності бізнес-процесів та оптимізації управлінських рішень. Розглянуто прогнозовані темпи зростання цього сектору у період з 2024 по 2030 рік. Очікується, що у наступні роки відбудеться значне збільшення попиту на інноваційні рішення та зростання обсягів інвестицій у технології, що сприяють автоматизації, аналізу великих даних та інтеграції цифрових систем у бізнес-середовищі.

Окрему увагу приділено порівняльному аналізу інвестицій провідних маркетплейсів (Rozetka, Amazon, Walmart, Alibaba) у впровадження цифрових технологій. Визначено обсяги інвестицій у цифровізацію компаній та проаналізовано, як використання новітніх рішень сприяє покращенню бізнес-показників. У статті розглянуто переваги та недоліки інтеграції цифрових технологій у бізнес-процеси. Особливу увагу приділено підвищенню адаптивності компаній до динамічних ринкових умов і здатності швидко реагувати на потреби клієнтів, а також викликам, пов’язаним з інвестиційними витратами та загрозами кібербезпеки. Отримані результати дозволяють краще зрозуміти економічний вплив цифровізації на електронну торгівлю та визначити оптимальні підходи до впровадження новітніх технологій у діяльність маркетплейсів.

Посилання

Shchytov, D.M., Zhadko, K.S. and Mormul, M.F., (2024), «Teoretychni osnovy elektronnoi komertsii: sutnist, struktura, klasyfikatsiia», Efektyvna ekonomika, doi: 10.32702/2307-2105.2024.8.16.

Verkhovna Rada Ukrainy (2015), Pro elektronnu komertsiiu, zakon Ukrainy vid 03.09.2015, No. 675-VIII, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text.

United Nations (1999), Uncitral. Model law on electronic commerce with guide to enactment 1996 with additional article 5 bis as adopted in 1998, New York, [Online], available at: https://digitallibrary.un.org/record/286739/files/19-04970_ebook.pdf

Statista – the statistics portal, [Online], available at: https://www.statista.com/markets/413/e-commerce/

«The future of e-commerce: emerging technologies and innovations», Bitlyze, [Online], available at: https://www.bitlyze.com/blog/the-future-of-e-commerce--emerging-technologies-and-innovations/

Shveda, N.M. and Krauze, O.I. (2024), «Elektronna komertsiia: suchasnyi stan ta stratehii rozvytku», Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia. Ekonomichni nauky, Issue 2 (82), doi: 10.25313/2520-2294-2024-2-9639.

Aguilera, A. and Boutueil, V., (2018), «Urban mobility and the smartphone: transportation, travel behavior and public policy», Elsevier.

«Top global online marketplaces: key data and statistics», Digital Commerce 360, [Online], available at: https://www.digitalcommerce360.com/top-online-marketplaces-data-stats.

Blakyta, A. and Vavdiichyk, I. (2021), «E-commerce market development trends. Social and economic aspects of internet services market development», рр. 100–109, [Online], available at: https://www.researchgate.net/profile/Olena-Dovgal/publication/349624660_DIGITAL_TRANSFORMATION_OF_THE_BUSINESS_ENVIRONMENT_PROSPECTS_AND_PARADOXES/links/6038c80092851c4ed599b8ff/DIGITAL-TRANSFORMATION-OF-THE-BUSINESS-ENVIRONMENT-PROSPECTS-AND-PARADOXES.pdf#page=100

Panchenko, V. and Dovhenko, Y., (2023), «Digitalization as an innovative modern factor business development: prospects and threats. The development of innovations and financial technology in the digital economy, OÜ Scientific Center of Innovative Research, рр. 87–106, doi: 10.36690/DIFTDE2023-87-106.

IDC: The premier global market intelligence company, «Worldwide spending on digital transformation is forecast to reach almost $4 trillion by 2027, according to new IDC spending guide», [Online], available at: https://my.idc.com/getdoc.jsp/?containerId=prUS52305724

«Projected growth in tech sectors: blockchain and AI drive massive expansion through 2030», Digital Information World, [Online], available at: https://www.digitalinformationworld.com/2025/01/projected-growth-in-tech-sectors.html

Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy, «Oleksandr Lapko, RozetkaPay: U mahazynakh Rozetka pryblyzno 65 % platezhiv zdiisniuiutsia kartkoiu» [Online], available at: https://rau.ua/novyni/oleksandr-lapko-rozetkapay/

Boughedda, S., «Amazon saving up to $3B a year after introducing 6 new warehouse robots: analyst», [Online], available at: https://www.investing.com/news/stock-market-news/amazon-saving-up-to-3b-a-year-after-introducing-6-new-warehouse-robots-analyst-3845465

«Zacks Equity Research. Stocks zacks-logo Walmart's (WMT) success story painted by omnichannel strength», [Online], available at: https://www.nasdaq.com/articles/walmarts-wmt-success-story-painted-by-omnichannel-strength

«Alibaba takes controlling stake in cainiao and will invest $15 billion in global logistics», Forbes, [Online], available at: https://www.forbes.com/sites/jwebb/2017/09/28/alibaba-to-invest-15-billion-in-global-logistics-and-takes-a-controlling-stake-in-cainiao/

Churikanova, O., Kabachenko, D. and Prykhodchenko, O., (2024), «Digital economy. challenges and prospects», Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, Vol. 330(3), No. 218–226, doi: 5740-2024-330-3010.31891/2307.

Список використаної літератури:

Щитов Д.М. Теоретичні основи електронної комерції: сутність, структура, класифікація / Д.М. Щитов, К.С. Жадько, М.Ф. Мормуль // Efektyvna ekonomika. – 2024. – № 8. DOI: 10.32702/2307-2105.2024.8.16.

Закон України «Про електронну комерцію», від 03.09.2015, № 675-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text.

Uncitral. Model law on electronic commerce with guide to enactment 1996 with additional article 5 bis as adopted in 1998 / United Nations. – New York, 1999 [Electronic resource]. – Access mode : https://digitallibrary.un.org/record/286739/files/19-04970_ebook.pdf.

Statista – the statistics portal [Electronic resource]. – Access mode : https://www.statista.com/markets/413/e-commerce/.

The future of e-commerce: emerging technologies and innovations / Bitlyze [Electronic resource]. – Access mode : https://www.bitlyze.com/blog/the-future-of-e-commerce--emerging-technologies-and-innovations/.

Шведа Н.М. Електронна комерція: сучасний стан та стратегії розвитку / Н.М. Шведа, О.І. Краузе // Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія : Економічні науки. – 2024. – Вип. 2 (82). DOI: 10.25313/2520-2294-2024-2-9639.

Aguilera A. Urban mobility and the smartphone: transportation, travel behavior and public policy / A.Aguilera, V.Boutueil // Elsevier. – 2018. – 224 p.

Top global online marketplaces: key data and statistics / Digital Commerce 360 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.digitalcommerce360.com/top-online-marketplaces-data-stats.

Blakyta A. E-commerce market development trends. Social and economic aspects of internet services market development / A.Blakyta, I.Vavdiichyk. – 2021. – P. 100–109 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.researchgate.net/profile/Olena-Dovgal/publication/349624660_DIGITAL_TRANSFORMATION_OF_THE_BUSINESS_ENVIRONMENT_PROSPECTS_AND_PARADOXES/links/6038c80092851c4ed599b8ff/DIGITAL-TRANSFORMATION-OF-THE-BUSINESS-ENVIRONMENT-PROSPECTS-AND-PARADOXES.pdf#page=100.

Panchenko V. Digitalization as an innovative modern factor business development: prospects and threats. The development of innovations and financial technology in the digital economy: monograph / V.Panchenko, Ya.Dovhenko. – OÜ Scientific Center of Innovative Research, 2023. – P. 87–106. DOI:10.36690/DIFTDE2023-87-106.

Worldwide spending on digital transformation is forecast to reach almost $4 trillion by 2027, according to new IDC spending guide / IDC: The premier global market intelligence company [Electronic resource]. – Access mode : https://my.idc.com/getdoc.jsp/?containerId=prUS52305724.

Projected growth in tech sectors: blockchain and AI drive massive expansion through 2030 / Digital Information World [Electronic resource]. – Access mode : https://www.digitalinformationworld.com/2025/01/projected-growth-in-tech-sectors.html.

Олександр Лапко, RozetkaPay: У магазинах Rozetka приблизно 65% платежів здійснюються карткою / Асоціація рітейлерів України [Electronic resource]. – Access mode : https://rau.ua/novyni/oleksandr-lapko-rozetkapay/.

Boughedda S. Amazon saving up to $3B a year after introducing 6 new warehouse robots: analyst / S.Boughedda [Electronic resource]. – Access mode : https://www.investing.com/news/stock-market-news/amazon-saving-up-to-3b-a-year-after-introducing-6-new-warehouse-robots-analyst-3845465.

Zacks Equity Research. Stocks zacks-logo Walmart's (WMT) success story painted by omnichannel strength [Electronic resource]. – Access mode : https://www.nasdaq.com/articles/walmarts-wmt-success-story-painted-by-omnichannel-strength.

Alibaba takes controlling stake in cainiao and will invest $15 billion in global logistics / Forbes [Electronic resource]. – Access mode : https://www.forbes.com/sites/jwebb/2017/09/28/alibaba-to-invest-15-billion-in-global-logistics-and-takes-a-controlling-stake-in-cainiao/

Чуріканова О. Digital economy. challenges and prospects / О.Чуріканова, Д.Кабаченко, О.Приходченко // Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. – 2024. – Vol. 330. – № 3. – P. 218–226. DOI: 10.31891/2307-5740-2024-330-30.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Як цитувати

Похилько, С. В., & Швидка, Ю. С. (2024). Маркетплейси як основа електронної комерції: технологічний потенціал та інвестиційні горизонти. Економіка, управління та адміністрування, (2(112), 27–33. https://doi.org/10.26642/ema-2025-2(112)-27-33

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА