Легітимаційна теорія додаткового розкриття облікової інформації про соціальну та екологічну діяльність підприємства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2024-1(107)-103-110

Ключові слова:

легітимаційна теорія; організаційна легітимність; інтегрована та нефінансова звітність; екологічна діяльність; соціальна діяльність; сталий розвиток

Анотація

Обґрунтовано необхідність розробки теоретичних засад додаткового розкриття облікової інформації про соціальну та екологічну діяльність підприємства. Проаналізовано історичні аспекти застосування легітимаційної теорії в бухгалтерському обліку. Розглянуто змістовні аспекти концепції легітимності, що сформувалася в соціальних та політичних науках. Розкрито поняття «організаційної легітимності», виходячи з підходу М.Сачмена. Проаналізовано три типи організаційної легітимності (прагматична, моральна, когнітивна) та розкрито роль системи бухгалтерського обліку в забезпеченні їх досягнення. Вирізнено основні проблеми організаційної легітимності. Розкрито напрями змін організаційної легітимності під впливом організаційних та суспільних змін. Проаналізовано чотири основні стратегії подолання проблеми втрати та відновлення організаційної легітимності. Встановлено роль системи бухгалтерського обліку в забезпеченні реалізації цих стратегій. Обґрунтовано розуміння засобів додаткового розкриття облікової інформації про соціальну та екологічну діяльність підприємства як джерела легітимації.

Посилання

Lehenchuk, S.F. (2020), «Maibutnie korporatyvnoi zvitnosti: istoriia, perspektyvy ta problemy», Oblik i finansy, No. 2 (88), pp. 29–38.

Lehenchuk, S.F., Vyhivska, I.M., Hrytsak, O.S. and Khomenko, H.Yu. (2021), «Problemy rozvytku korporatyvnoi zvitnosti v perekhidnyi period: bachennia profesiinykh orhanizatsii», Visnyk ekonomiky, Iss. 1, pp. 66–82.

Ashforth, B.E. and Gibbs, B.W. (1990), «The double-edge of organizational legitimation», Organization Science, Vol. 1 (2), pp. 177–194.

De Villiers, C. and Maroun, W. (2017), Sustainability Accounting and Integrated Reporting, Routledge, London, United Kingdom.

Deegan, C. (2014), Financial accounting theory, 4th edition, McGraw-Hill Education, Pty Ltd, Australia.

Deegan, C.M. (2019), «Legitimacy theory. Despite its enduring popularity and contribution, time is right for a necessary makeover», Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 32, No. 8, pp. 2307–2329.

Díez-de-Castro, E., Peris-Ortiz, M. and Díez-Martín, F. (2018), «Criteria for Evaluating the Organizational Legitimacy: A Typology for Legitimacy», In Organizational Legitimacy. Challenges and Opportunities for Businesses and Institutions, in Díez-De-Castro, E. and Peris-Ortiz, M. (ed), Springer International Publishing AG, 304 p.

Dornbusch, S.M. and Scott, W.R. (1977), Evaluation and the exercise of authority, Jossey-Bass, San Francisco.

Dowling, J. and Pfeffer, J. (1975), «Organizational Legitimacy: Social Values and Organizational Behavior», The Pacific Sociological Review, Vol. 18, No. 1, pp. 122–136.

Gray, R., Adams, C.A. and Owen, D. (2014), Accountability, Social Responsibility and Sustainability. Accounting for Society and the Environment, Pearson Education Limited.

Hurd, I., «Legitimacy», Encylopedia Princetoniensis, [Online], available at: https://pesd.princeton.edu/node/516

Massey, J.E. (2001), «Managing organisational legitimacy: communication strategies for organizations in crisis», The Journal of Business Communication, Vol. 38 (2), P. 153–182.

Pigatto, G., Cinquini, L., Dumay, J. and Tenucci, A. (2023), «A critical reflection on voluntary corporate non-financial and sustainability reporting and disclosure: lessons learnt from two case studies on integrated reporting», Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 19, No. 2, pp. 250–278.

Suchman, M. (1995), «Managing legitimacy: strategic and institutional approaches», Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 571–610.

Sun, Y., Davey, H., Arunachalam, M. and Cao, Y. (2022), «Towards a theoretical framework for the innovation in sustainability reporting: An integrated reporting perspective», Frontiers in Environmental Science, Vol. 10, 1584 p.

Zyznarska-Dworczak, B. (2015), «Zrównoważona rachunkowość zarządcza w świetle teorii legitymizacji», Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, Vol. 82 (138), pp. 181–189.

Список використаної літератури:

Легенчук С.Ф. Майбутнє корпоративної звітності: історія, перспективи та проблеми / С.Ф. Легенчук // Облік і фінанси. – 2020. – № 2 (88). – С. 29–38.

Проблеми розвитку корпоративної звітності в перехідний період: бачення професійних організацій / С.Ф. Легенчук, І.М. Вигівська, О.С. Грицак, Г.Ю. Хоменко // Вісник економіки. – 2021. – Вип. 1. – С. 66–82.

Ashforth B.E. The double-edge of organizational legitimation / B.E. Ashforth, B.W. Gibbs // Organization Science. – 1990. – Vol. 1 (2). – P. 177–194.

De Villiers C. Sustainability Accounting and Integrated Reporting / C.De Villiers, W.Maroun. – London, United Kingdom : Routledge, 2017. – 170 p.

Deegan C. Financial accounting theory / C.Deegan. – 4th edition. – Australia : McGraw-Hill Education, Pty Ltd, 2014. – 609 p.

Deegan C.M. Legitimacy theory. Despite its enduring popularity and contribution, time is right for a necessary makeover / C.M. Deegan // Accounting, Auditing & Accountability Journal. – 2019. – Vol. 32, No. 8. – P. 2307–2329.

Díez-de-Castro E. Criteria for Evaluating the Organizational Legitimacy: A Typology for Legitimacy / E.Díez-de-Castro, M.Peris-Ortiz, F.Díez-Martín // Organizational Legitimacy. Challenges and Opportunities for Businesses and Institutions ; Ed. by E.Díez-De-Castro, M.Peris-Ortiz. – Springer International Publishing AG, 2018. – 304 p.

Dornbusch S.M. Evaluation and the exercise of authority / S.M. Dornbusch, W.R. Scott. – San Francisco : Jossey-Bass, 1977. – 382 p.

Dowling J. Organizational Legitimacy: Social Values and Organizational Behavior / J.Dowling, J.Pfeffer // The Pacific Sociological Review. – 1975. – Vol. 18, No. 1. – P. 122–136.

Gray R. Accountability, Social Responsibility and Sustainability. Accounting for Society and the Environment / R.Gray, C.A. Adams, D.Owen. – Pearson Education Limited, 2014. – 339 p.

Hurd I. Legitimacy / I.Hurd // Encylopedia Princetoniensis [Electronic resource]. – Access mode : https://pesd.princeton.edu/node/516.

Massey J.E. Managing organisational legitimacy: Communication strategies for organizations in crisis / J.E. Massey // The Journal of Business Communication. – 2001. – Vol. 38 (2). – P. 153–182.

A critical reflection on voluntary corporate non-financial and sustainability reporting and disclosure: lessons learnt from two case studies on integrated reporting / G.Pigatto, L.Cinquini, J.Dumay, A.Tenucci // Journal of Accounting & Organizational Change. – 2023. – Vol. 19, No. 2. – P. 250–278.

Suchman M. Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches / M.Suchman // Academy of Management Review. – 1995. – Vol. 20. – P. 571–610.

Towards a theoretical framework for the innovation in sustainability reporting: An integrated reporting perspective / Y.Sun, H.Davey, M.Arunachalam, Y.Cao // Frontiers in Environmental Science. – 2022. – Vol. 10. – 1584 р.

Zyznarska-Dworczak B. Zrównoważona rachunkowość zarządcza w świetle teorii legitymizacji / B.Zyznarska-Dworczak // Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości. – 2015. – T. 82 (138). – S. 181–189.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Легенчук, С. Ф., & Серпенінова, Ю. С. (2024). Легітимаційна теорія додаткового розкриття облікової інформації про соціальну та екологічну діяльність підприємства. Економіка, управління та адміністрування, (1(107), 103–110. https://doi.org/10.26642/ema-2024-1(107)-103-110

Номер

Розділ

ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ