Аналіз фінансових методів регулювання природокористування в контексті гармонізації українських та європейських фінансових інструментів
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-166-170Ключові слова:
фінансові методи; фінансові інструменти; регулювання природокористування; оподаткування; викиди; використання природних ресурсівАнотація
Однією із ключових проблем людства є швидка зміна клімату. Погіршення екологічної ситуації нерозривно пов’язано з розвитком суспільства, упровадженням сучасних технологій, розширенням масштабів діяльності. Це вимагає негайного втручання державних установ, міжнародних і регіональних організації, приватних структур для вирішення означеної проблеми. Питання забезпечення раціонального природокористування нині викликає особливу стурбованість та перебуває в колі зору багатьох інституцій, зокрема Європейський Союз постійно вдосконалює способи і механізми його регулювання. Оскільки Україна планує стати членом ЄС, гармонізація нашого законодавства, у тому числі і з даного напряму, є обов’язковою умовою для інтеграції. Тому метою статті є дослідження фінансових методів регулювання природокористування в ЄС та визначення ефективності їх дії і перспектив адаптації в України. Під час написання статті використано такі методи: аналіз, синтез, узагальнення, систематизації, конкретизація. У даній роботі увага зосереджена саме на фінансових методах, оскільки вони є найефективнішими. Встановлено, що до фінансових інструментів регулювання природокористування варто зараховувати: податки та збори, торгівлю викидами, відшкодування за використання природних ресурсів, премії й субсидії, вартість відновлення довкілля, екологічні кредити, зелені інвестиції й заохочення до інновацій. Для євроінтеграції Україні потрібно розширити базу оподаткування екологічними податками. Також необхідно переглянути розмір ставки екологічного податку за викиди вуглецю, який нині суттєво нижчий ніж у країнах ЄС. Його підвищення дасть змогу при експорті товарів у Європейський союз не платити різницю по СВАМ, а використати заощаджені кошти на вирішення екологічних проблем. В Україні на відміну від європейської практики суттєвим недоліком є те, що рентна плата за користування надрами, водою, лісовими ресурсами, транспортування нафтопроводами не належить до екологічних податків і не використовується на заходи із захисту навколишнього середовища. Фінансування відновлення довкілля повинно здійснюватися з урахуванням усіх факторів впливу для кожного конкретного регіону та країни в цілому. Інвестиції в екологічну модернізацію можуть стати для України одними з найдієвіших фінансових інструментів, оскільки орієнтуються на заохочення, а не примус. Отже, регулювання природокористування в Україні вимагає реформування фінансових методів відповідно до вимог європейського законодавства.
Посилання
COP15: historic global deal for nature and people (2022), [Online], available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_7834
COP15: nations adopt four goals, 23 targets for 2030 in landmark UN biodiversity agreement (2022), [Online], available at: https://www.cbd.int/article/cop15-cbd-press-release-final-19dec2022
Delgado, F.J., Freire-González, J. and Presno, M.J. (2022), «Environmental taxation in the European Union : Are there common trends?», Economic Analysis and Policy, Vol. 73, рр. 670–682, doi: 10.1016/j.eap.2021.12.019.
Financing nature as a solution (2022), [Online], available at: https://www.eea.europa.eu/publications/financing-nature-as-a-solution
Smith, T. (2021), «Financialisation of Nature», WU Vienna University of Economics and Business. SRE – Discussion Papers, No. 08/2021, [Online], available at: https://research.wu.ac.at/ws/portalfiles/portal/19015447/sre-disc-2021_08.pdf
The Future of Biodiversity Credit Markets: Governing High-Performance Biodiversity Credit Markets (2023), [Online], available at: http://surl.li/lfvod
Bredikhina, V.L. (2022), «Platnist spetsialnoho pryrodokorystuvannia yak instrument zabezpechennia zbalansovanoho vykorystannia pryrodnykh resursiv», Problemy zakonnosti, No. 157, pp. 147–163, doi: 10.21564/2414-990X.157.256789.
Yevropeiska systema torhivli vykydamy ta perspektyvy vprovadzhennia systemy torhivli vykydamy v Ukraini (2018), analitychnyi dokument, 26 p., [Online], available at: https://www.rac.org.ua/uploads/content/449/files/webetsinukraine2018ualayout.pdf
Ilina, M. (2022), «Mistse ekosystemnykh platezhiv u strukturi ekonomichnoho mekhanizmu pryrodokorystuvannia», Ekonomika pryrodokorystuvannia i stalyi rozvytok, рр. 43–52, doi: 10.37100/2616-7689.2022.11(30).5.
Koziuk, V., Shymanska, O. and Voznyi, K. (2019), «Tendentsii ekolohichnoho opodatkuvannia v Yevropi», Svit finansiv, No. 4 (61), pp. 8–22.
Medynska, N.V. (2022), «Ekonomichnyi mekhanizm pryrodokorystuvannia v umovakh detsentralizatsii: sutnisna kharakterystyka, typy, iierarkhiia», Ekonomika ta derzhava, No. 2, pp. 98–102, doi: 10.32702/2306-6806.2022.2.97.
Список використаної літератури:
COP15: historic global deal for nature and people. – 2022 [Electronic resource]. – Access mode : https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_7834.
COP15: nations adopt four goals, 23 targets for 2030 in landmark UN biodiversity agreement. – 2022 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.cbd.int/article/cop15-cbd-press-release-final-19dec2022.
Delgado F.J. Environmental taxation in the European Union : Are there common trends? / F.J.Delgado, J.Freire-González, M.J. Presno // Economic Analysis and Policy. – 2022. – Vol. 73. – P. 670–682. DOI: 10.1016/j.eap.2021.12.019.
Financing nature as a solution. – 2022 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.eea.europa.eu/publications/financing-nature-as-a-solution.
Smith T. Financialisation of Nature / T.Smith // WU Vienna University of Economics and Business. SRE – Discussion Papers. – 2021. – № 08/2021 [Electronic resource]. – Access mode : https://research.wu.ac.at/ws/portalfiles/portal/19015447/sre-disc-2021_08.pdf.
The Future of Biodiversity Credit Markets: Governing High-Performance Biodiversity Credit Markets. – 2023 [Electronic resource]. – Access mode : http://surl.li/lfvod.
Бредіхіна В.Л. Платність спеціального природокористування як інструмент забезпечення збалансованого використання природних ресурсів / В.Л. Бредіхіна // Проблеми законності. – 2022. – № 157. – С. 147–163. DOI: 10.21564/2414-990X.157.256789.
Європейська система торгівлі викидами та перспективи впровадження системи торгівлі викидами в Україні : аналітичний документ, 2018. – 26 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.rac.org.ua/uploads/content/449/files/webetsinukraine2018ualayout.pdf.
Ільїна М. Місце екосистемних платежів у структурі економічного механізму природокористування / М.Ільїна // Економіка природокористування і сталий розвиток. – 2022. – С. 43–52. DOI: 10.37100/2616-7689.2022.11(30).5.
Козюк В. Тенденції екологічного оподаткування в Європі / В.Козюк, О.Шиманська, К.Возьний // Світ фінансів. – 2019. – № 4 (61). – С. 8–22.
Мединська Н.В. Економічний механізм природокористування в умовах децентралізації: сутнісна характеристика, типи, ієрархія / Н.В. Мединська // Економiка та держава. – 2022. – № 2. – С. 98–102. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.97.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олександр Миколайович Лабенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.