Роль малого бізнесу у формуванні креативної економіки в Україні

Автор(и)

  • Людмила Миколаївна Акімова Національний університет водного господарства та природокористування, Україна
  • Андрій Валентинович Герман Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-4065-9945

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-98-102

Ключові слова:

малий бізнес; креативна економіка; бізнес-середовище; конкурентоспроможність; інновації; насичення ринку; конкуренція; запити споживачів; економічний розвиток; виклики; адаптація; конфлікт

Анотація

У роботі досліджуються теоретичні аспекти малого бізнесу у формуванні креативної економіки. Важливим завданням будь-якої економіки є забезпечення швидкого економічного зростання, що не є можливим без застосування підприємницьких інновацій. Визначено, що  основні переваги малого бізнесу полягають у здатності швидко реагувати на зміни на ринку, більшій гнучкості у прийнятті рішень та здатності до інновацій. Зростання креативної економіки тісно пов’язане зі створенням сприятливого бізнес-середовища всередині країни, що є ключовим фактором підвищення конкурентоспроможності національної економіки. В умовах євроінтеграції розвиток людського потенціалу, підприємництва та інновацій у контексті розвитку креативних індустрій може забезпечити підвищення конкурентоспроможності української економіки, а також довгострокове економічне зростання та інноваційний розвиток підприємств. Креативна економіка за своєю природою являє собою злиття комерційних процесів і людського капіталу з акцентом на креативність і нестандартне мислення. Це партнерство породжує інноваційні ідеї та рішення. Проте компанії стикаються з різними проблемами, такими як насичення ринку, конкуренція та зміна споживчих вимог. Успіх бізнесу залежить від його здатності адаптуватися та залишатися конкурентоспроможним перед лицем цих перешкод. У статті висвітлюються переваги малого бізнесу, фактори, що впливають на економічний розвиток, виклики становлення малого бізнесу та креативної економіки, а також роль малого бізнесу та креативної економіки під час конфліктів. Визначено основні проблеми, що впливають на формування бізнес-середовища та функціонування великих, середніх та малих підприємств, а саме: податкове навантаження, зокрема адміністративні обтяження; корумпованість державних інституцій; проблеми судової системи та слабкий захист прав власності; недостатня кількість кваліфікованого персоналу; нестача оборотного капіталу та проблеми в логістичних зв'язках. Запропоновано ряд заходів для ефективного формування сприятливого бізнес-середовища та розвитку креативних індустрій.

Посилання

Chul, O.M. (2013), «Systema kreatyvnykh industrii yak osnova formuvannia kreatyvnoi ekonomiky v rehioni», Ekonomichni nauky. Ser. Oblik i finansy, No. 10, pp. 166–173.

Dent, T., Komunian, R., Konor, B. et al. (2020), Statystychnyi zvit pro tvorchu ta kulturnu robochu sylu v Yevropi, [Online], available at: https://disce.eu/wp-content/uploads/2020/05/DISCE-Report-D3.2.b.pdf

Derzhstat, Diialnist pidpryiemstv. Statystychna informatsiia. Ekonomichna statystyka, [Online], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/

Fleminh, T. (2015), Kulturni ta tvorchi perelyvy v Yevropi, Zvit pro poperednii ohliad dokaziv, tvorcha konsultatyvna kompaniia Toma Fleminha, pp. 56–58.

Federalne ministerstvo ekonomiky ta enerhetyky Nimechchyny (2019), Zvit pro monitorynh kulturnykh ta kreatyvnykh industrii, [Online], available at: https://ucf.in.ua/storage/docs/14022020/2019.pdf

Kuryliak, V.Ie., Zhyvko, M.A. and Lytovchenko, B.V. (2013), «Kreatyvna ekonomika yak nova paradyhma postindustrialnoi tsyvilizatsii», Visnyk Akademii mytnoi sluzhby Ukrainy. Ser. Ekonomika, No. 2, pp. 92–98.

Kyryziuk, S.V. (2014), «Mizhnarodni ta vitchyzniani tendentsii rozvytku kreatyvnoi ekonomiky», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, No. 6, pp. 68–72.

Melnyk, T.O. (2015), «Derzhavna pidtrymka maloho i serednoho pidpryiemstva v Ukraini», Visnyk ZhDTU, No. 1 (71), pp. 102–108.

Merzhvynska, A. (2019), «Kreatyvna ekonomika: osoblyvosti ta tendentsii rozvytku», Molodyi vchenyi, No. 2, pp. 637–640.

Shakhno, A.Iu. (2023), «Problemy formuvannia biznes-seredovyshcha v umovakh rozvytku kreatyvnoi ekonomiky», Internet-konferentsii KhNUMH im. O.M. Beketova, [Online], available at: https://ojs.kname.edu.ua/index.php/view/3166

Shestakova, A.V., Tkachuk, V.O., Melnyk, T.I. and Travin, V.V. (2022), «Tsyfrovi mozhlyvosti ahrarnoi ekonomiky Ukrainy u viiskovyi period», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 3 (101), pp. 15–23.

Tarabukina, O.L. and Yarmoliuk, M.Iu. (2011), «Osnovni napriamky stymuliuvannia rozvytku maloho biznesu Ukrainy v period systemnykh porushen v ekonomitsi», Visnyk ZhDTU, No. 2 (56), pp. 115–120.

Tkachuk, V.O., Melnyk, T.I. and Bohoiavlenska, Yu.V. (2021), «Elektronnyi biznes: peremohy ta ryzyky v period tsyfrovoi transformatsii», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 4 (98), pp. 28–35.

Ushkarenko, Yu.V., Chmut, A.V. and Syniakova, K.M. (2018), «Kreatyvna ekonomika: sutnist poniattia ta znachennia dlia Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii», Ekonomika i suspilstvo, No. 18, pp. 67–72.

CASES (2022), Yak viina vplynula na kreatyvni industrii Ukrainy: doslidzhennia, [Online], available at: https://cases.media/article/doslidzhennya-cases-yak-viinavplinula-na-kreativni-industriyi-ukrayini

Zhalinska, I.V. (2017), «Stanovlennia suchasnykh teoretychnykh polozhen pro orhanizatsiiu v aspekti rozvytku nauky upravlinnia», Visnyk ZhDTU. Ser. Ekonomichni nauky, рр. 66–71.

Список використаної літератури:

Чуль О.М. Система креативних індустрій як основа формування креативної економіки в регіоні / О.М. Чуль // Економічні науки. Сер. : Облік і фінанси. – 2013. – № 10. – С. 166–173.

Статистичний звіт про творчу та культурну робочу силу в Європі / Т.Дент, Р.Комуніан, Б.Конор та ін. – 2020 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://disce.eu/wp-content/uploads/2020/05/DISCE-Report-D3.2.b.pdf.

Діяльність підприємств. Статистична інформація. Економічна статистика / Держстат [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/.

Флемінг Т. Культурні та творчі переливи в Європі : Звіт про попередній огляд доказів, творча консультативна компанія Тома Флемінга / Т.Флемінг. – 2015. – С. 56–58.

Федеральне міністерство економіки та енергетики Німеччини : Звіт про моніторинг культурних та креативних індустрій. – 2019 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ucf.in.ua/storage/docs/14022020/2019.pdf.

Куриляк В.Є. Креативна економіка як нова парадигма постіндустріальної цивілізації / В.Є. Куриляк, М.А. Живко, Б.В. Литовченко // Вісник Академії митної служби України. Сер. : Економіка. – 2013. – № 2. – С. 92–98.

Киризюк С.В. Міжнародні та вітчизняні тенденції розвитку креативної економіки / С.В. Киризюк // Науковий вісник Херсонського державного університету. – 2014. – № 6. – С. 68–72.

Мельник Т.О. Державна підтримка малого і середнього підприємства в Україні / Т.О. Мельник // Вісник ЖДТУ. – 2015. – № 1 (71). – С. 102–108.

Мержвинська А. Креативна економіка: особливості та тенденції розвитку / А.Мержвинська // Молодий вчений. – 2019. – № 2. – С. 637–640.

Шахно А.Ю. Проблеми формування бізнес-середовища в умовах розвитку креативної економіки / А.Ю. Шахно // Інтернет-конференції ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. – 2023 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ojs.kname.edu.ua/index.php/view/3166.

Цифрові можливості аграрної економіки України у військовий період / А.В. Шестакова, В.О. Ткачук, Т.Й. Мельник, В.В. Травін // Економіка, управління та адміністрування. – 2022. – № 3 (101). – С. 15–23.

Тарабукіна О.Л. Основні напрямки стимулювання розвитку малого бізнесу України в період системних порушень в економіці / О.Л. Тарабукіна, М.Ю. Ярмолюк // Вісник ЖДТУ. – 2011. – № 2 (56). – С. 115–120.

Ткачук В.О. Електронний бізнес: перемоги та ризики в період цифрової трансформації / В.О. Ткачук, Т.Й. Мельник, Ю.В. Богоявленська // Економіка, управління та адміністрування. – 2021. – № 4 (98). – С. 28–35.

Ушкаренко Ю.В. Креативна економіка: сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції / Ю.В. Ушкаренко, А.В. Чмут, К.М. Синякова // Економіка і суспільство. – 2018. – № 18. – С. 67–72.

Як вiйна вплинула на креативнi iндустрiї України: дослiдження / CASES. – 2022 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://cases.media/article/doslidzhennya-cases-yak-viinavplinula-na-kreativni-industriyi-ukrayini.

Жалінська І.В. Становлення сучасних теоретичних положень про організацію в аспекті розвитку науки управління / І.В. Жалінська // Вісник ЖДТУ. Сер. : Економічні науки. – 2017. – С. 66–71.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-04

Як цитувати

Акімова, Л. М., & Герман, А. В. (2023). Роль малого бізнесу у формуванні креативної економіки в Україні. Економіка, управління та адміністрування, (3(105), 98–102. https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-98-102

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ