Сутність, моделі та етапи формування і реалізації державної політики у сфері культури в сучасній Україні

Автор(и)

  • Сергій Миколайович Гололобов Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-6283-003X
  • Катерина Олександрівна Мірзоян Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-7609-2093

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-119-128

Ключові слова:

державне управління; етапи формування і реалізації державної політики у сфері культури; інституційні цілі; моделі державної політики у сфері культури; суспільно орієнтовані інституції; сутність державної політики у сфері культури

Анотація

У статті здійснено теоретико-практичне висвітлення та удосконалення основних засад сутності, моделей та етапів формування і реалізації державної політики у сфері культури в сучасній Україні. Запропоновано концептуальну основу, що відображає сутність культурної політики у вигляді трирівневої моделі, яка розглядає культуру на мега-, макро- та мікрорівнях, у взаємозв’язку з природою (мегарівень), політикою та економікою (макрорівень) і людиною (мікрорівень). Розглянуто та охарактеризовано дві конфігурації моделей державної політики у сфері культури: 1) ліберальна, частково державна, державна бюрократично-просвітницька, державна престижно-просвітницька, національно-емансипаційна; 2) популістична, патерналістична, культуралістична, соціодинамічну. Доведено, що базовим критерієм вибору тієї або іншої моделі виступає значення та функції культури у суспільстві на конкретному етапі його розвитку. Обґрунтовано та запропоновано сучасній українській державі перейти до моделі відкритого доступу державної політики у сфері культури на основі партнерської взаємодії. Доведено, що для забезпечення переходу до моделі відкритого доступу необхідно реалізувати такі дві основні інституційні цілі як: 1) впровадити учасницьку модель урядування у сфері культури, що функціонуватиме на засадах відкритого доступу та сприятиме сталості сектора культури; 2) закріпити суспільно орієнтовану модель діяльності інституцій культури бюджетного та позабюджетного секторів. Розкрито поняття «суспільно орієнтовані інституції». Охарактеризовано такі 8 основних етапів формування та реалізації державної політики у сфері культури, як: 1) визначення проблеми; 2) формування «порядку денного»; 3) розробка варіантів вирішення проблеми; 4) вибір політики; 5) планування політики; 6) реалізація політики; 7) оцінювання політики; 8) перегляд політики. З’ясовано, що у сучасній Україні зазначеним вище етапам надається непропорційна увага: найбільше акцентується суспільна увага на етапі планування та етапі реалізації державної політики у сфері культури.

Посилання

Aliushyna, N. and Dorohan, O., «Shcho take derzhavna polityka i yak yii formuvaty», Diia. Tsyfrova osvita, [Online], available at: https://osvita.diia.gov.ua/courses/public-policy

Hololobov, S. (2022), «Poniatiino-katehorialni interpretatsii istoriohrafichnoho rozuminnia derzhavnoi polityky u sferi kultury u naukovomu dyskursi», Investytsii: praktyka ta dosvid, No. 21, pp. 100–109.

Derzhavna sluzhba Ukrainy z etnopolityky ta svobody sovisti, ofitsiinyi vebsait, [Online], available at: https://dess.gov.ua/

Derzhavne ahentstvo Ukrainy z pytan mystetstv ta mystetskoi osvity, ofitsiinyi vebsait, [Online], available at: https://arts.gov.ua/

Dovhostrokova stratehiia rozvytku kultury v Ukraini do 2025 roku. – Alians Kultury, 2014–2015, [Online], available at: https://www.cultura.kh.ua/images/stories/innovaciyna_diyalnist/dovgostrokova_strategiya_rozv_.pdf

Dohovir hidnosti zarady staloho rozvytku. Ukraina–2025 (2015), dokument Nestorivskoi hrupy, Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys «Yi», 22 p., [Online], available at: http://www.ji.lviv.ua/n80texts/Dogovir_gidnosti.htm

Drahychevych-Sheshych, M. (2006), «Perspektyvy kulturnoho rozvytku: novi modeli zahalnoi kulturnoi polityky», Observatoriia kultury, No. 2, pp. 29–32.

Korniienko, V. (2016), «"Sotsiodynamika kultury" A.Molia: analitychnyi ohliad (v konteksti avtorskoi teorii kultury yak komunikatyvnoi systemy)», Materialele Conferintei Ştiintifice Internationale Relevanţa Şi Calitatea Formării Universitare: Competenţe Pentru Prezent Şi Viitor, Bălţi, Vol. 1, рр. 66–68, [Online], available at: http://surl.li/imxfw

Ministerstvo kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy, ofitsiinyi vebsait, [Online], available at: https://mkip.gov.ua/

Pro kulturu, Zakon Ukrainy vid 14 hrudnia 2010 roku No. 2778–VI, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

Sarakun, L. (2016), Kulturna polityka suchasnoi Ukrainy, monohrafiia, Nizhyn, 205 p.

Ukrainskyi instytut natsionalnoi pamiati, ofitsiinyi vebsait, [Online], available at: https://uinp.gov.ua/

Forkosh, S. (2015), «"Sotsiodynamika kultury" A.Molia u konteksti suchasnykh zrushen metodolohichnykh doslidzhen kultury», Visnyk Lvivskoho universytetu, Ser. Filosofski nauky, Issue 17, pp. 61–72.

Shlemkevych, S. (2019), «Spadshchyna ukrainskykh uchenykh-kulturolohiv u konteksti vykladannia navchalnoi dystsypliny "Istoriia Ukrainskoi kultury" u zakladakh vyshchoi osvity», Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, Vol. 29, No. 1, pp. 136–138, doi: 10.15421/40290128.

Epstein, M. (2019), A Philosophy of the Possible: Modalities in Thought and Culture, transl. by Vern W. McGee and Marina Eskina, Brill Academic Publishers, Boston, Leiden et al., 365 p.

Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. and Perraton, J. (2000), «Global Transformations: Politics, Economics and Culture», Politics at the Edge. Political Studies Association Yearbook Series in C.Pierson, S.Tormey (ed.), Palgrave Macmillan, London, doi: 0.1057/9780333981689_2.

Hrytsyshen, D.O., Svirko, S.V. & Yaremchuk, I.M. (2020), «Poperednii audyt yak zaporuka efektyvnoho upravlinnia publichnymy koshtamy ta inshym mainom, shcho perebuvaie u derzhavnii vlasnosti», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, № 2 (92), рр. 42–55. doi: 10.26642/ema-2020-2(92)-42-55.

Zahurska-Antoniuk, V.F. & Grytsyshen, D.O. (2020), «Bezpekovi vyklyky u heopolitychnomu stani suchasnoho svitu yak naslidok pandemii COVID-19», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, № 3 (93), рр. 63–69. doi: 10.26642/ema-2020-3(93)-63-69.

Hrytsyshen, D.O. (2020), «Mekhanizm vzaiemodii z mizhnarodnymy pravookhoronnymy orhanizatsiiamy u sferi zapobihannia ta protydii ekonomichnii zlochynnosti», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, № 4 (94), рр. 131–141. doi: 10.26642/ema-2020-4(94)-131-141.

Hrytsyshen, D.O., Svirko, S.V. & Suprunova, I.V. (2021), «Instytualizatsiia derzhavnoi finansovo-kontrolnoi diialnosti yak instrumenta biudzhetnoi bezpeky krainy», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, № 2 (96), рр. 77–84. doi: 10.26642/ema-2021-2(96)-77-84.

Serhiienko, L.V. & Novosolov, I.V. (2020), «Napriamy transformatsii systemy publichnoho upravlinnia v umovakh urbanizatsiinykh zmin», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, № 2 (92), рр. 107–113. doi: 10.26642/ema-2020-2(92)-107-113.

Список використаної літератури:

Алюшина Н. Що таке державна політика і як її формувати / Н.Алюшина, О.Дорогань // Дія. Цифрова освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://osvita.diia.gov.ua/courses/public-policy.

Гололобов С. Понятійно-категоріальні інтерпретації історіографічного розуміння державної політики у сфері культури у науковому дискурсі / С.Гололобов // Інвестиції: практика та досвід. – 2022. – № 21. – С. 100–109.

Державна служба України з етнополітики та свободи совісті : офіційний вебсайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://dess.gov.ua/.

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти : офіційний вебсайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://arts.gov.ua/.

Довгострокова стратегія розвитку культури в Україні до 2025 року. – Альянс Культури, 2014–2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.cultura.kh.ua/images/stories/innovaciyna_diyalnist/dovgostrokova_strategiya_rozv_.pdf.

Договір гідності заради сталого розвитку. Україна–2025 : документ Несторівської групи / Незалежний культурологічний часопис «Ї», 2015. – 22 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ji.lviv.ua/n80texts/Dogovir_gidnosti.htm.

Драгичевич-Шешич М. Перспективи культурного розвитку: нові моделі загальної культурної політики / М.Драгичевич-Шешич // Обсерваторія культури. – 2006. – № 2. – С. 29–32.

Koрнiєнкo В. «Соціодинаміка культури» А.Моля: аналітичний огляд (в контексті авторської теорії культури як комунікативної системи) / В.Koрнiєнкo // Materialele Conferintei Ştiintifice Internationale Relevanţa Şi Calitatea Formării Universitare: Competenţe Pentru Prezent Şi Viitor. – Bălţi, 2016. – Vol. 1. – P. 66–68 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://surl.li/imxfw.

Міністерство культури та інформаційної політики України : офіційний вебсайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://mkip.gov.ua/.

Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778–VІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text.

Саракун Л. Культурна політика сучасної України : монографія / Л.Саракун. – Ніжин, 2016. – 205 с.

Український інститут національної пам’яті : офіційний вебсайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uinp.gov.ua/.

Форкош С. «Соціодинаміка культури» А.Моля у контексті сучасних зрушень методологічних досліджень культури / С.Форкош // Вісник Львівського ун-ту. Сер. : Філософські науки. – 2015. – Вип. 17. – С. 61–72.

Шлемкевич С. Спадщина українських учених-культурологів у контексті викладання навчальної дисципліни «Історія Української культури» у закладах вищої освіти / С.Шлемкевич // Науковий вісник НЛТУ України. – 2019. – Т. 29, № 1. – С. 136–138. DOI: 10.15421/40290128.

Epstein M. A Philosophy of the Possible: Modalities in Thought and Culture / M.Epstein. ; transl. by Vern W. McGee and Marina Eskina – Boston, Leiden et al. : Brill Academic Publishers, 2019. – 365 p.

Global Transformations: Politics, Economics and Culture / D.Held, A.McGrew, D.Goldblatt, J.Perraton ; in C.Pierson, S.Tormey (ed.) // Politics at the Edge. Political Studies Association Yearbook Series. – London : Palgrave Macmillan, 2000. DOI: 10.1057/9780333981689_2.

Грицишен Д.О. Попередній аудит як запорука ефективного управління публічними коштами та іншим майном, що перебуває у державній власності / Д.О. Грицишен, С.В. Свірко, І.М. Яремчук // Економіка, управління та адміністрування. – № 2 (92). – 2020. – С. 42–55. doi: 10.26642/ema-2020-2(92)-42-55.

Zahurska-Antoniuk V.F. Безпекові виклики у геополітичному стані сучасного світу як наслідок пандемії COVID-19 / V.F. Zahurska-Antoniuk, D.О. Grytsyshen // Економіка, управління та адміністрування. – 2020. – № 3 (93). – С. 63–69. doi: 10.26642/ema-2020-3(93)-63-69.

Грицишен Д.О. Механізм взаємодії з міжнародними правоохоронними організаціями у сфері запобігання та протидії економічній злочинності / Д.О. Грицишен // Економіка, управління та адміністрування. – 2020. – № 4 (94), С. 131–141. doi: 10.26642/ema-2020-4(94)-131-141.

Грицишен Д.О. Інституалізація державної фінансово-контрольної діяльності як інструмента бюджетної безпеки країни / Д.О. Грицишен, С.В. Свірко, І.В. Супрунова // Економіка, управління та адміністрування. – 2021. – № 2 (96). – С. 77–84. doi: 10.26642/ema-2021-2(96)-77-84.

Сергієнко Л.В. Напрями трансформації системи публічного управління в умовах урбанізаційних змін / Л.В. Сергієнко, І.В. Новосьолов // Економіка, управління та адміністрування. – № 2 (92). – 2020. – С. 107–113. doi: 10.26642/ema-2020-2(92)-107-113.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-25

Як цитувати

Гололобов, С. М., & Мірзоян, К. О. (2023). Сутність, моделі та етапи формування і реалізації державної політики у сфері культури в сучасній Україні. Економіка, управління та адміністрування, (2(104), 119–128. https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-119-128

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ