Недобросовісна конкуренція на ринку продажу продовольчої продукції: тенденції та негативні наслідки для товаровиробників

Автор(и)

  • Людмила Анатоліївна Євчук Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Україна https://orcid.org/0000-0002-6699-3768

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-94-100

Ключові слова:

затримка платежів; конкурентні позиції; недобросовісна конкуренція; недобросовісні торгові практики; несвоєчасна оплата; роздрібні торгові мережі

Анотація

При дослідженні конкурентних позицій економічних суб’єктів варто вивчати не лише співвідношення сил конкурентів у галузі, а й проводити оцінку рівня тиску всіх п’яти сил конкурентного середовища. Має місце прояв недобросовісної конкуренції з боку роздрібних торговельних мереж по відношенню до постачальників сільськогосподарської продукції та продуктів харчування. Проблема існує протягом багатьох років. На початку війни через порушення ланцюгів поставок продукції магазини почали краще розраховуватися за поставлений товар, проте до кінця 2022 року ситуація поновилася. Не зважаючи на зміст укладених контрактів, користуючись своїм монопольним становищем торговельні мережі сплачують за отриманий і реалізований товар затримками платежів на кілька місяців. Товаровиробники вимушені погоджуватися на співпрацю з невигідними партнерами, оскільки понад 70 % реалізації продовольчих товарів проходить саме через торгові мережі. Досліджено стан дебіторської заборгованості молокопереробних підприємств, більшість продукції яких є швидкопсувною і підлягає реалізації протягом кількох днів. Водночас термін погашення дебіторської заборгованості у них складає в середньому 1–2 місяці. Прагнення вирішити проблему шляхом диверсифікації покупців призводить до збільшення сумнівної та безнадійної заборгованості. Подібні дії торговельних мереж кваліфікуються законодавством європейських країн як недобросовісні торгові практики, тоді як українське законодавство не вбачає у них прояв недобросовісної конкуренції. Імплементація українського законодавства до норм Європейської співдружності подає надію на позитивне вирішення проблеми в напрямі захисту прав товаровиробників та сприятиме збільшенню передумов для розвитку економіки України.

Посилання

Kuzmyn, M. (2016), «Velykyi rozdrib: yak navchyty ukrainskyi riteil chesnym praktykam», Voxukraine, 30.05, [Online], available at: https://voxukraine.org/should-dishonest-practices-in-ukrainian-retail-be-regulated-ua/

Kulibaba, V.S. (2011), «Rysy nedobrosovisnoi konkurentsii za zakonodavstvom krain svitu», Aktualni problemy derzhavy i prava, Issue 59, pp. 380–386, [Online], available at: http://www.apdp.in.ua/v59/52.pdf

Orlova, K.Ie. and Biriuchenko, S.Iu. (2022), «Etyka biznesu yak obiekt naukovoho doslidzhennia», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 1 (99), pp. 76–82, doi: 10.26642/ema-2022-1(99)-76-82.

Porter, M. (1998), Stratehiia konkurentsii. Metodyka analizu haluzei i diialnosti konkurentiv, Osnovy, K., 390 p.

Verkhovna Rada Ukrainy (1996), Pro zakhyst vid nedobrosovisnoi konkurentsii, Zakon Ukrainy vid 7 chervnia No. 236/96-VR, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, No. 36, St. 164, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#n11

Verkhovna Rada Ukrainy (2001), Pro zakhyst ekonomichnoi konkurentsii, Zakon Ukrainy vid 11 sichnia No. 2210-III, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, No. 12, St. 64, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#n25

«Molochnyi alians», Sait PrAT, [Online], available at: https://milkalliance.com.ua/

Sokolov, M. (2022), «Yak velyki torhovi merezhi znyshchuiut ukrainskykh vyrobnykiv», Epravda, 17.02, [Online], available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/02/17/682462/

«Top-15 naiprybutkovishykh torhovykh merezh Ukrainy za versiieiu Forbes» (2020), RAU, 06.10, [Online], available at: https://rau.ua/novyni/top-15-torgovyh-merezh-forbes/

Shapoval, K. and Krytska, I. (2022), «Ryteil bilshe ne korol. Viina zmusyla Silpo, ATB ta inshi torhovi merezhi pomiakshyty umovy dlia ukrainskykh vyrobnykiv. Yak tse mozhna vykorystaty», Forbes, 15.04, [Online], available at: https://forbes.ua/inside/atb-14042022-5258

Shkromyda, V.V. (2020), «Sumizhni konstruktsii reputatsii pidpryiemstva ta determinanty yii formuvannia», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 4 (94), pp. 79–87, doi: 10.26642/ema-2020-4(94)-79-87.

Shtuka, N. (2022), «Poky 150 raziv ne zatelefonuiesh, nichoho ne bude. Chomu naibilshi mahazyny znovu ne povertaiut miliardy borhiv postachalnykam», Forbes, 26.10, [Online], available at: http://surl.li/etkwk

Avdullahi, A. and Fejzall, V. (2015), «The role of competitive strategies on developing a strong competitive advantage», Research Journal of Economics, Business and Ict, Vol. 10, Issue 2, [Online], available at: https://ojs.journals.cz/index.php/RJEBI/article/download/710/654

Cafaggi, F. and Iamiceli, P. (2019), «Unfair Trading Practices in Food Supply Chains», Regulatory Responses and Institutional Alternatives in the Light of the New EU Directive, doi: 10.2139/ssrn.3380355.

Directive (EU) 2019/633 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on unfair trading practices in business-to-business relationships in the agricultural and food supply chain, [Online], available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/633/oj

McGee, J. and Sammut-Bonnici, T. (2014), «Competitive Strategy», Wiley Encyclopedia of Management, Vol. 12, doi: 10.1002/9781118785317.weom120174.

Moradi, D., Ghayour, F. and Mansourfar, G. (2020), «Investigating the Effect of Competitive Strategies on the Competitive Power Growth of Listed Companies in Tehran Stock Exchange – Comparison Pre-Sanction with Sanction Period Models», Accounting and Auditing Review, Vol. 27, No. 2, pp. 288–306, doi: 10.22059/acctgrev.2020.300022.1008370.

Pomarici, E. (2019), «Food Value Chains: Governance Models», Encyclopedia of Food Security and Sustainability, Vol. 3, рр. 516–522, doi: 10.1016/B978-0-08-100596-5.22111-2.

Schebesta, H., Purnhagen, K., Keirsbilck, B. and Verdonk, T. (2018), Unfair Trading Practices in the Food Chain: Regulating Right?, doi: 10.2139/ssrn.3267118.

«Unfair trading practices», Business.gov.nl, [Online], available at: https://business.gov.nl/regulation/unfair-trading-practices/

Список використаної літератури:

Кузьмин М. Великий роздріб: як навчити український рітейл чесним практикам / М.Кузьмин // Voxukraine. – 2016. – 30.05 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://voxukraine.org/should-dishonest-practices-in-ukrainian-retail-be-regulated-ua/.

Кулібаба В.С. Риси недобросовісної конкуренції за законодавством країн світу / В.С. Кулібаба // Актуальні проблеми держави і права. – 2011. – Вип. 59. – С. 380–386 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.apdp.in.ua/v59/52.pdf.

Орлова К.Є. Етика бізнесу як об’єкт наукового дослідження / К.Є. Орлова, С.Ю. Бірюченко // Економіка, управління та адміністрування. – 2022. – № 1 (99). – С. 76–82. DOI: 10.26642/ema-2022-1(99)-76-82.

Портер М. Стратегія конкуренції. Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / М.Портер. – К. : Основи, 1998. – 390 с.

Про захист від недобросовісної конкуренції : Закон України від 7 червня 1996 р. № 236/96-ВР / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 36, Ст. 164 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#n11.

Про захист економічної конкуренції : Закон України від 11 січня 2001 р. № 2210-III / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 12, Ст. 64 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#n25.

Молочний альянс : Сайт ПрАТ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://milkalliance.com.ua/.

Соколов М. Як великі торгові мережі знищують українських виробників / М.Соколов // Epravda. – 2022. – 17.02 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.epravda.com.ua/columns/2022/02/17/682462/.

Топ-15 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes // RAU. – 2020. – 06.10 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://rau.ua/novyni/top-15-torgovyh-merezh-forbes/.

Шаповал К. Ритейл більше не король. Війна змусила Сільпо, АТБ та інші торгові мережі пом’якшити умови для українських виробників. Як це можна використати / К.Шаповал, І.Крицька // Forbes. – 2022. – 15.04 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://forbes.ua/inside/atb-14042022-5258.

Шкромида В.В. Суміжні конструкції репутації підприємства та детермінанти її формування / В.В. Шкромида // Економіка, управління та адміністрування. – 2020. – № 4 (94). – С. 79–87. DOI: 10.26642/ema-2020-4(94)-79-87.

Штука Н. Поки 150 разів не зателефонуєш, нічого не буде. Чому найбільші магазини знову не повертають мільярди боргів постачальникам / Н.Штука // Forbes. – 2022. – 26.10 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://surl.li/etkwk.

Avdullahi A. The role of competitive strategies on developing a strong competitive advantage / A.Avdullahi, V.Fejzall // Research Journal of Economics, Business and Ict. – 2015. – Vol. 10, Issue 2 [Electronic resource]. – Access mode : https://ojs.journals.cz/index.php/RJEBI/article/download/710/654.

Cafaggi F. Unfair Trading Practices in Food Supply Chains / F.Cafaggi, P.Iamiceli // Regulatory Responses and Institutional Alternatives in the Light of the New EU Directive. – 2019. DOI: 10.2139/ssrn.3380355.

Directive (EU) 2019/633 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on unfair trading practices in business-to-business relationships in the agricultural and food supply chain [Electronic resource]. – Access mode : https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/633/oj.

McGee J. Competitive Strategy / J.McGee, T.Sammut-Bonnici // Wiley Encyclopedia of Management. – 2014. – Vol. 12. DOI: 10.1002/9781118785317.weom120174.

Moradi D. Investigating the Effect of Competitive Strategies on the Competitive Power Growth of Listed Companies in Tehran Stock Exchange – Comparison Pre-Sanction with Sanction Period Models / D.Moradi, F.Ghayour, G.Mansourfar // Accounting and Auditing Review. – 2020. – Vol. 27, № 2. – P. 288–306. DOI: 10.22059/acctgrev.2020.300022.1008370.

Pomarici E. Food Value Chains: Governance Models / E.Pomarici // Encyclopedia of Food Security and Sustainability. – 2019. – Vol. 3. – P. 516–522. DOI: 10.1016/B978-0-08-100596-5.22111-2.

Unfair Trading Practices in the Food Chain: Regulating Right? / H.Schebesta, K.Purnhagen, B.Keirsbilck, T.Verdonk. – 2018. DOI: 10.2139/ssrn.3267118.

Unfair trading practices // Business.gov.nl [Electronic resource]. – Access mode : https://business.gov.nl/regulation/unfair-trading-practices/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-25

Як цитувати

Євчук, Л. А. (2023). Недобросовісна конкуренція на ринку продажу продовольчої продукції: тенденції та негативні наслідки для товаровиробників. Економіка, управління та адміністрування, (2(104), 94–100. https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-94-100

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ