Управління змінами в системі маркетинг-менеджменту діяльності вітчизняних суб’єктів господарювання відповідно до концепції «Індустрія 5.0»

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Пащенко Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-5003-8977
  • Олександр Вікторович Тарасюк Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-5128-3325

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-49-55

Ключові слова:

концепція «Суспільство 5.0»; концепція «Індустрія 5.0»; модель маркетинг-менеджменту підприємства; людиноцентричність; цифровізація

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність впровадження концепції «Індустрія 5.0». Ключовими аспектами цієї моделі є стійкість, сталий розвиток та людиноцентричність. Тобто важливим є прийняття рішень, які сприяють зростанню сталості та стійкості виробництва до змін у середовищі діяльності, зростанню рівня конкурентоспроможності у довгостроковій перспективі, враховуючи при цьому вплив цифрового робочого середовища на безпеку працівників, задоволеність умовами праці та роботою загалом, враховуючи інтереси інших зацікавлених сторін, зокрема споживачів.  Визначено її переваги та ефективність для вітчизняних суб’єктів господарювання, зокрема працівників. Основними перевагами впровадження зазначеної концепції для працівників є наступні: 1) зміна ролі працівника для галузі; 2) безпечність та інклюзивність робочого середовища; 3) навички, підвищення кваліфікації та перекваліфікація. Неможливо забезпечити підвищення кваліфікації кожного окремого працівника галузі. За умови підвищення автоматизації деякі навички застаріють, розвивати їх стане непотрібним. Важливо забезпечити певний базовий рівень знань і розуміння кожним працівником цифрових навичок, особливо це стосується розуміння штучного інтелекту, його потенційних переваг та обмежень. Щоб застосовувати технології, співробітники мають бути долучені до процесу, навчені та мотивовані. Загальна ефективність концепції, що розглядається, для промисловості загалом є довгостроковою – постійна конкурентоспроможність і актуальність завдяки успішній адаптації до мінливого світу та нових ринків, що може бути досягнуто завдяки: залученню та утриманню талантів, ефективність використання ресурсів для забезпечення відповідного рівня стійкості та конкурентоспроможності, підвищення рівня стійкості, тобто здатності гнучко справлятися зі змінами. Окреслено умови успішної реалізації концепції, зокрема тісна співпраця між підприємствами, освітніми та навчальними закладами. Освіта, підготовка кадрів, перекваліфікація та підвищення кваліфікації, є одними з найактуальніших питань, які необхідно вирішити при адаптації до цифрового переходу в галузях, оскільки кваліфікований людський капітал має надзвичайно важливе значення для втілення цього в реальність. Важливим є розуміння для суспільства того факту, що інновації створює не держава, уряд, а підприємці, молодь та інноваційно-підприємницькі університети. При цьому державні та фінансові установи мають сприяти та допомагати бізнесу, що реалізує та впроваджує інновації. Розроблено модель маркетинг-менеджменту підприємства відповідно до концепції «Індустрія 5.0)». Запропоновано в основу моделі покласти принципи людиноцентричності та цифровізації процесів менеджменту та маркетингу суб’єктів господарювання.

Посилання

Breque, M., De Nul, L. and Petridis, A. (2021), «Industry 5.0: towards a sustainable, human-centric and resilient European industry», European Commission, [Online], available at: https://msu.euramet.org/current_calls/documents/EC_Industry5.0.pdf

«Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe», European Commission, [Online], available at: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/news/all-research-and-innovation-news/industry-50-transformative-vision-europe-2022-01-13_en

Dmytrenko, G.A. and Golovach, N.V. (2021), «Ljudynocentrychna sutnist' ekonomichnogo rozvytku», Ekonomika ta suspil'stvo, Issue 29, [Online], available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/543/521

Kraus, K.M., Kraus, N.M. and Osec'kyj, V.L. (2021), «Suspil'stvo 5.0 na bazi rozvytku innovacijnogo universytetu ta cyfrovogo pidpryjemnyctva», Ekonomika ta suspil'stvo, Issue 28, [Online], available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/504

Manzhura, O.V., Kraus, N.M. and Kraus, K.M. (2020), «Ekonomichna profesijna osvita pokolinnja cyfrovyh ljudej v umovah funkcionuvannja innovacijno-pidpryjemnyc'kyh universytetiv», BIZNES INFORM, No. 3, рр. 182–191, [Online], available at: https://www.business-inform.net/article/?year=2020&abstract=2020_3_0_182_191

Marutjan, R. (2017), Suspil'stvo 5.0 – novyj etap globalizacii', [Online], available at: https://matrix-info.com/suspilstvo-5-0-novyj-etap-globalizatsiyi/

Nagara, M. (2022), «Progresyvni biznes-modeli:dominuvannja cinnostej Industrii' 5.0», Ekonomika ta suspil'stvo, Issue 45, [Online], available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1942

Petrashko, I. (2021), «Klimatychna nejtral'nist' do 2050 roku: plan dij dlja Ukrai'ny», Jevropejs'ka pravda, [Online], available at: https://www.eurointegration.com.ua/experts/2021/01/20/7118731/

Ryvak, N.O. (2022), «Industrija 5.0: perehid do stijkoi' ta orijentovanoi' na ljudynu promyslovosti», Social'no-ekonomichni problemy suchasnogo periodu Ukrai'ny, Issue 3 (155), рр. 41–46. [Online], available at: https://ird.gov.ua/sep/sep20223(155)/sep20223(155)_041_RyvakN.pdf

Suncova, O. (2022), «Ekonomiko-matematychni metody ta modeli finansovogo rozvytku», Finansovo-kredytni systemy: perspektyvy rozvytku, Issue 2 (5), рр. 36–47.

Hanin, I.G. and Bilozubenko, V.S. (2019), «Rol' osvity v nacional'nij innovacijnij systemi», BIZNES INFORM, No. 12, рр. 95–101, [Online], available at: https://www.readcube.com/articles/10.32983%2F2222-4459-2019-12-95-101

Список використаної літератури:

Breque M. Industry 5.0: towards a sustainable, human-centric and resilient European industry / M.Breque, L.De Nul, A.Petridis // European Commission. – 2021 [Electronic resource]. – Access mode : https://msu.euramet.org/current_calls/documents/EC_Industry5.0.pdf.

Industry 5.0: A Transformative Vision for Europe // European Commission [Electronic resource]. – Access mode : https://research-and-innovation.ec.europa.eu/news/all-research-and-innovation-news/industry-50-transformative-vision-europe-2022-01-13_en.

Дмитренко Г.А. Людиноцентрична сутність економічного розвитку / Г.А. Дмитренко, Н.В. Головач // Економіка та суспільство. – 2021. – Вип. 29 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/543/521.

Краус К.М. Суспільство 5.0 на базі розвитку інноваційного університету та цифрового підприємництва / К.М. Краус, Н.М. Краус, В.Л. Осецький // Економіка та суспільство. – 2021. – Вип. 28 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/504.

Манжура О.В. Економічна професійна освіта покоління цифрових людей в умовах функціонування інноваційно-підприємницьких університетів / О.В. Манжура, Н.М. Краус, К.М. Краус // БІЗНЕС ІНФОРМ. – 2020. – № 3. – С. 182–191 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.business-inform.net/article/?year=2020&abstract=2020_3_0_182_191.

Марутян Р. Суспільство 5.0 – новий етап глобалізації / Р.Марутян [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://matrix-info.com/suspilstvo-5-0-novyj-etap-globalizatsiyi/.

Нагара М. Прогресивні бізнес-моделі: домінування цінностей Індустрії 5.0. / М.Нагара // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 45 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1942.

Петрашко І. Кліматична нейтральність до 2050 року: план дій для України / І.Петрашко // Європейська правда [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.eurointegration.com.ua/experts/2021/01/20/7118731/.

Ривак Н.О. Індустрія 5.0: перехід до стійкої та орієнтованої на людину промисловості / Н.О. Ривак // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2022. – Вип. 3 (155). – С. 41–46 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ird.gov.ua/sep/sep20223(155)/sep20223(155)_041_RyvakN.pdf.

Сунцова О. Економіко-математичні методи та моделі фінансового розвитку / О.Сунцова // Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. – 2022. – Вип. 2 (5). – С. 36–47.

Ханін І.Г. Роль освіти в національній інноваційній системі / І.Г. Ханін, В.С. Білозубенко // БІЗНЕС ІНФОРМ. – 2019. – № 12. – С. 95–101 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.readcube.com/articles/10.32983%2F2222-4459-2019-12-95-101.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03

Як цитувати

Пащенко, О. П., & Тарасюк, О. В. (2023). Управління змінами в системі маркетинг-менеджменту діяльності вітчизняних суб’єктів господарювання відповідно до концепції «Індустрія 5.0» . Економіка, управління та адміністрування, (1(103), 49–55. https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-49-55

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ