Електронний бізнес: переваги та ризики в період цифрової трансформації
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2021-4(98)-28-36Ключові слова:
бізнес-процеси, управління бізнес-процесами, електронний бізнес, цифрова трансформація, ризики електронного бізнесуАнотація
У статті обґрунтовано доцільність створення, ведення та розвитку електронного бізнесу як актуальної бізнес-моделі в період цифрової трансформації. Авторами пропонується підхід до визначення електронного бізнесу як різновиду економічної діяльності, коли для успішної реалізації бізнес-процесів активно використовуються інформаційно-комунікаційні технології та мережі.
Існують різні базові можливості для старту електронного бізнесу. У загальному вигляді ключові напрями ведення електронного бізнесу передбачають початкове створення підприємства, яке надає послуги виключно за допомогою використання інформаційно-комунікаційних технологій та мереж, доповнення традиційних послуг електронними вже діючим підприємством (з подальшим виділенням такого виду діяльності в окремий напрям бізнесу) та поступовий перехід підприємства до ведення електронного бізнесу. До безумовних переваг ведення електронного бізнесу з використанням мережевих технологій у господарській діяльності підприємств варто зарахувати: прискорення обслуговування клієнтів, усунення обмежень щодо розташування торгових площ, магазинів, офісів та доступність для клієнтів, підтримання бізнесу в актуальному стані й орієнтування на удосконалення бізнес-процесів.
За результатами проведеного дослідження було ідентифіковано ряд ризиків, пов’язаних із веденням електронного бізнесу, основними з яких є: ризики мережевої безпеки, ризики провалів у маркетингу, ризики прихованих витрат (або витрат на обслуговування і модернізацію), бізнес-ризики (ділові ризики), ризики шахрайських дій, наприклад, з викраденими банківськими картками та ін. В цілому, розуміння ризиків електронного бізнесу необхідне для визначення підходу підприємства до управління цими ризиками, зокрема адекватності системи внутрішнього контролю. Така система може містити інфраструктуру захищеності та пов’язані із цим заходи контролю. Неврахування фактора ризику може призвести до зниження загального очікуваного результату з різними наслідками. Серед таких наслідків можуть бути: порушення життєздатності бізнесу, втрата конкурентних переваг, погіршення ділового іміджу та фінансової стабільності, зменшення сукупної економічної вигоди, додаткових витрат фінансового та нефінансового характеру тощо.
Посилання
Bochulja, T.V. (2015), Innovatyvnyj rozvytok oblikovo-analitychnogo zabezpechennja upravlinnja pidpryjemstvom, monografija, VD «INZhEK», Harkiv, 404 р.
Gerasymjuk, K.H. (2021), «Mehanizmy derzhavnogo upravlinnja kiber- ta informacijnoju bezpekoju: problemy ta shljahy vyrishennja», Ekonomika, upravlinnja ta administruvannja, Issue 3 (97), pp. 36–40.
Makarova, M.V. (2016), «Rozvytok system elektronnoi' komercii' ta elektronnogo biznesu v umovah nevyznachenosti ta ryzyku», Ekonomiko-matematychne modeljuvannja social'no-ekonomichnyh system, zb. nauk. prac', Mizhnarodnyj naukovo-navchal'nyj centr informacijnyh system i tehnologij NAN Ukrai'ny ta MON Ukrai'ny, K., Issue 21, pp. 34–68.
Obihod, S.V., Tkachuk, V.O. and Omel'chuk, O.M. (2020), «Osoblyvosti upravlinnja personalom v elektronnij komercii'», Infrastruktura rynku, elektron. fahov. nauk.-prakt. zhurnal, Issue 50, pp. 155–160, [Online], available at: http://www.market-infr.od.ua/uk/50-2020
Pilevych, D.S. (2019), «Teoretychne pidg'runtja rozvytku elektronnogo biznesu», Biznes Inform, No. 5, pp. 67–72.
Shymans'ka, K.V. and Bondarchuk, V.V. (2021), «Priorytetni naprjamy ta mehanizmy rozvytku cyfrovoi' ekonomiky v Ukrai'ni», Ekonomika, upravlinnja ta administruvannja, Zhytomyr, Issue 1 (95), pp. 17–22.
Coppola, D. (2021), «E-commerce worldwide – statistics & facts», [Online], available at: https://www.statista.com/topics/871/online-shopping/#dossier-chapter1
Dontigney, E. (2019), «Risks of E-Business», [Online], available at : https://yourbusiness.azcentral.com/advantages-online-retailing-sales-channels-12635.html
Kwilinski, A., Dalevska, N., Kravchenko, S. et al (2019), «Formation of the entrepreneurship model of e-business in the context of the introduction of information and communication technologies», Journal of Entrepreneurship Education, Vol. 22, Special Issue 1, [Online], available at: https://www.abacademies.org/articles/Formation-of-the-entrepreneurship-model-of-e-business-1528-2651-22-S1-337.pdf
Lake, P. and Behling, S. (2010), «E-businesses at risk: a look at the impact and сontrol of e-business fraud», Issues in Information Systems, Vol. XI, No. 1, pp. 280–285.
Tan, G., «E-business and its advantages», [Online], available at: https://www.volusion.com/blog/e-business-advantages/
Vitez, O., «E-business risks», [Online], available at: https://bizfluent.com/list-6188289-e-business-risks.html
Wang, W.T., Wang, Y.S. and Liu, E.R. (2016), «The stickiness intention of group-buying websites: The integration of the commitment – trust theory and e-commerce success model», Information & Management, No. 53 (5), pp. 625–642.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Тетяна Юріївна Мельник , В’ячеслав Олександрович Ткачук , Юлія В’ячеславівна Богоявленська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.