Становлення та розвиток концепції маркетингового менеджменту в сучасних умовах: європейський досвід
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2024-2(108)-42-50Ключові слова:
цифровий маркетинг, концепція маркетингового менеджменту, маркетинговий менеджмент, менеджмент, маркетингАнотація
У статті досліджено процес становлення та розвитку концепції маркетингового менеджменту в сучасних умовах з урахуванням європейського досвіду. Впровадження маркетингового менеджменту на підприємствах представлено в контексті розвитку сучасного клієнтоспрямованого інструментарію, який дозволяє оптимально враховувати різноманітні інтереси всіх учасників ринку та досягати економічних і соціальних вигід від господарської діяльності одночасно. На основі представленого наукового узагальнення визначено основні етапи еволюції становлення та розвитку концепцій маркетингового менеджменту в провідних економічно розвинутих країнах. У запропонованій системі кожен з визначених етапів відображає еволюцію концепцій маркетингового менеджменту, де фокус поступово переходить від продукту та продажу (збуту) до акценту на споживача, взаємовідносини та використання сучасних інформаційних та цифрових технологій. Представлені окремі наукові дефініції поняття «маркетинговий менеджмент» провідними зарубіжними вченими дозволили констатувати, що маркетинговий менеджмент – це складний і багатогранний процес, який є ключем до успіху підприємства на ринку. Обґрунтовано, що сучасний стан дослідження питань маркетингового менеджменту в Європі визначається активними науковими пошуками в галузі цифрового маркетингу, сталого розвитку, взаємодії з клієнтами, аналізу даних, технологічних інновацій та стратегічного управління маркетинговими процесами. Узагальнено сучасні тенденції та напрями розвитку концепції маркетингового менеджменту в Європі, серед яких виокремлено: цифровий маркетинг, маркетинг сталого розвитку (sustainable marketing), клієнтська взаємодія та CRM, маркетингові дослідження та аналітика, технологічні інновації та Інтернет речей (IoT), споживча поведінка та психологія маркетингу, міжнародний маркетинг, маркетинговий менеджмент в електронній комерції тощо. Наведено приклади застосування інструментів маркетингового менеджменту в провідних європейських компаніях. Визначено актуальні проблеми розвитку маркетингового менеджменту в майбутньому.
Посилання
Beliavtsev, M.I. (2006), Marketynhovyi menedzhment, in Beliavtsev, M.I. and Vorobiov, V.N. (ed.), Tsentr navchalnoi literatury, K., 407 p.
Voichak, A.V. (2000), Marketynhovyi menedzhment, KNEU, K., 100 p.
Illiashenko, S.M. (ed.) (2013), Innovatsii u marketynhu i menedzhmenti, monohrafiia, TOV «Drukarskyi dim «Papirus», Sumy, 616 p.
Kovshova, I.O (2018), Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka, monohrafiia, FOP Vyshemyrskyi, V.S., 516 p.
Krykavskyi, Ye.V., Deineha, I.O., Deineha, O.V. and Lorvi, I.F. (2014), Marketynhovyi menedzhment, navch. posib., Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, Lviv, 380 p.
Rossokha, V.V., Humenna, O.V., Pichyk, K.V. and Romanchenko, N.V. (2014), Marketynhovyi menedzhment, NNTs IAE, K., 224 p.
Borysenko, O.S., Shevchenko, A.V., Fisun, Yu.V. and Krapko, O.M. (2022), Marketynhovyi menedzhment, navch. posibnyk, NAU, K., 204 p.
Kotler, F., Keller, K.L., Pavlenko, A.F. et al. (2008), Marketynhovyi menedzhment, pidruchnyk, Khimdzhest, K., 720 p.
Mozghova, H.V. (2012), Marketynhovyi menedzhment, KhNU imeni V.N. Karazina, Kh., 35 p.
BMW, ofitsiinyi sait, [Online], available at: https://www.bmw.com/
IKEA, ofitsiinyi sait, [Online], available at: https://www.ikea.com/
L'Oréal, ofitsiinyi sait, [Online], available at: https://www.loreal.com/
Nestlé, ofitsiinyi sait, [Online], available at: https://www.nestlе.com/
Adrian Payne. Professor of Marketing Emeritus, Scholar.Google, [Online], available at: https://scholar.google.com/citations?user=eGnnzDYAAAAJ&hl=en
Laurent, F. (2008), Marketing 2.0. lʼintelligence collective, M21 Editions, 219 p., [Online], available at: https://books.google.rw/books?id=7859k91a6I8C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
Frédéric Dalsace. Professor of Marketing and Strategy, IMD, [Online], available at: https://www.imd.org/faculty/professors/frederic-dalsace/
Simon, H. (2023), Marketing Multiplier and Marketing Strategy Simplified Dynamic Decision Rules Paperback, Legare Street Press, [Online], available at: https://www.amazon.com/Marketing-Multiplier-Strategy-Simplified-Decision/dp/1022220640
Lambin, J.-J. (1996), Strategic Marketing Management, McGraw-Hill, [Online], available at: https://www.amazon.com/Strategic-Marketing-Management-Jean-Jacques-Lambin/dp/0077092279
Lindon, D. and Lendrevie, J. (1997), Mercator. Theorie et pratique du marketing, Published by Dalloz-Sirey, [Online], available at: https://www.amazon.com/Books-Jacques-Lendrevie/s?rh=n%3A283155%2Cp_27%3AJacques+Lendrevie
Doyle, P. (2002), Marketing Management and Strategy. Financial Times, Prentice Hall, 446 p.
Список використаної літератури:
Белявцев М.І. Маркетинговий менеджмент / М.І. Белявцев ; за ред. М.І. Белявцева, В.Н. Воробйова. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 407 с.
Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент / А.В. Войчак. – К. : КНЕУ, 2000. – 100 с.
Інновації у маркетингу і менеджменті : монографія / за заг. ред. д.е.н., професора С.М. Ілляшенка. – Суми : ТОВ «Друкарський дім «Папірус», 2013. – 616 с.
Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика : монографія / І.О. Ковшова. –ФОП Вишемирський В.С., 2018. – 516 с.
Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. / Є.В. Крикавський, І.О. Дейнега, О.В. Дейнега, І.Ф. Лорві. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 380 с.
Маркетинговий менеджмент / В.В. Россоха, О.В. Гуменна, К.В. Пічик, Н.В. Романченко. – К. : ННЦ ІАЕ, 2014. – 224 с.
Маркетинговий менеджмент : навч. посібник / О.С. Борисенко, А.В. Шевченко, Ю.В. Фісун, О.М. Крапко. – К. : НАУ, 2022. – 204 с.
Маркетинговий менеджмент : підручник / Ф.Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін. – К. : Хімджест, 2008. – 720 с.
Мозгова Г.В. Маркетинговий менеджмент / Г.В. Мозгова. – Х. : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. – 35 с.
BMW : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.bmw.com/.
IKEA : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.ikea.com/.
L'Oréal : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.loreal.com/.
Nestlé : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.nestlе.com/.
Payne Adrian. Professor of Marketing Emeritus : Scholar.Google [Electronic resource]. – Access mode : https://scholar.google.com/citations?user=eGnnzDYAAAAJ&hl=en.
Laurent F. Marketing 2.0. lʼintelligence collective / F.Laurent. – M21 Editions. – 2008. – 219 р. [Electronic resource]. – Access mode : https://books.google.rw/books?id=7859k91a6I8C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false.
Frédéric Dalsace. Professor of Marketing and Strategy : IMD [Electronic resource]. – Access mode : https://www.imd.org/faculty/professors/frederic-dalsace/.
Simon H. Marketing Multiplier and Marketing Strategy Simplified Dynamic Decision Rules Paperback / H.Simon. – Legare Street Press, 2023 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.amazon.com/Marketing-Multiplier-Strategy-Simplified-Decision/dp/1022220640.
Lambin J.-J. Strategic Marketing Management / J.-J. Lambin. – McGraw-Hill, 1996 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.amazon.com/Strategic-Marketing-Management-Jean-Jacques-Lambin/dp/0077092279.
Lindon D. Mercator. Theorie et pratique du marketing / D.Lindon, J.Lendrevie. – Published by Dalloz-Sirey, 1997 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.amazon.com/Books-Jacques-Lendrevie/s?rh=n%3A283155%2Cp_27%3AJacques+Lendrevie.
Doyle P. Marketing Management and Strategy. Financial Times / D.Lindon. – Prentice Hall, 2002. – 446 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Тетяна Петрівна Остапчук, Катерина Олександрівна Бужимська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.