Економічна сутність і види витрат на маркетингові комунікації підприємств
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-66-74Ключові слова:
маркетингові комунікації; витрати; витрати на маркетинг; види витратАнотація
Комунікації у маркетингу є важливим фактором ефективного стратегічного управління підприємством. Вони стають ще більш актуальними в умовах ринкових відносин, розвинутої конкуренції, орієнтації підприємства на потреби споживача. Маркетингові комунікації спрямовані на стимулювання реалізації продукції, пришвидшення товарообігу підприємства, налагодження процесу обслуговування споживачів, зокрема через інформаційну підтримку. Тому прибутковість підприємства напряму залежить від ефективності маркетингових комунікацій, спрямованих на задоволення запитів споживачів через постійну інформаційну політику. Доведено, що маркетингові комунікації є функціональним підвидом маркетингу. Вони формуються з сукупності заходів, спрямованих на донесення інформації цільовій аудиторії та іншим стейкхолдерам з метою реалізації маркетингової стратегії на умовах формування зворотного зв’язку адресата і відправника. Кожне підприємство здатне створити свою систему маркетингових комунікацій з урахуванням власних поточних і стратегічних цілей. Для побудови номенклатури рахунків бухгалтерського обліку запропоновано види витрат на маркетингові комунікації. Застосування зазначених видів витрат сприятиме формуванню управлінських звітів з необхідною деталізацією інформації щодо певних складових маркетингових комунікацій. Також розробка сприятиме достовірності визначення ефективності певних складових маркетингових комунікацій та маркетингових комунікацій підприємства в цілому.
Посилання
Banasko, T.M. (2015), «Problemni pytannia bukhhalterskoho obliku marketynhovykh vytrat», Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, No. 12, pp. 239–242.
Bakharieva, Ya.V., Marketynhovi vytraty pidpryiemstv APK v rynkovykh umovakh, [Online], available at: http://magazine.faaf.org.ua/marketingovi–vitrati–na–pidpriemstvah–apk–vrinkovih–umovah.html
Bieliavtsev, M.I. and Ivanenko, L.O. (2014), Marketynh, TsNL, Kyiv, 328 p.
Bondar, V.P. and Havrylko, T.O. (2018), «Komunikatsii v suchasnomu marketynhu», Problemy pidvyshchennia efektyvnosti infrastruktury, zb. nauk. pr., NAU, Kyiv, Issue 27, pp. 112–118.
Bondarenko, I.V. (2016), Suchasnyi marketynh (u skhemakh, maliunkakh, tablytsiakh, terminolohichnykh poiasnenniakh), TOV «Yuho-Vostok Ltd», Donetsk, 326 p.
Bratko, O.S. (2006), Marketynhova polityka komunikatsii, Kart-blansh, Ternopil, 275 p.
Verzilova, H.R. (2020), Oblikova interpretatsiia vytrat na marketynhovu diialnist torhovelnoho pidpryiemstva, doi: 10.32983/2222-4459-2020-3-284-292.
Viter, S.A. (2016), «Oblikovo analitychne zabezpechennia upravlinnia marketynhovymy vytratamy silskohospodarskykh pidpryiemstv», Ahrosvit, No. 12, pp. 34–40.
Havryshko, N.V. (2001), Oblik i analiz marketynhovoi ta zbutovoi diialnosti: upravlinskyi aspekt (na prykladi pidpryiemstv khimiko-farmatsevtychnoi promyslovosti Ukrainy), Abstract of PhD dissertation, 08.00.09, Ternopil, 20 p.
Harkavenko, S.S. (2012), Marketynh, Libra, Kyiv, 720 p.
Hoferber, Yu.V. (2012), «Vyznannia i otsinka marketynhovykh vytrat», Ekonomichni nauky. Ser. Oblik i finansy, Issue 9 (1), pp. 262–269.
Humenna, O.V. (2005), Vystavkova diialnist v APK, Abstract of PhD dissertation, 08.00.04, K., 20 p.
Danko, T.V. and Volikova, M.V. (2012), Analiz utochnennia suchasnykh pidkhodiv do klasyfikatsii marketynhovykh zatrat pidpryiemstva, [Online], available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/vcpi/TPtEV/2012_16/statia/17danko.pdf
Demko, M.Ia. (2021), Intehrovani marketynhovi komunikatsii v diialnosti komertsiinykh bankiv Ukrainy, PhD Thesiss of dissertation, 075 – Marketynh, Khmelnytskyi, 312 p.
Dibrova, T.H. (2016), Marketynhova polityka komunikatsii: stratehii, vitchyzniana praktyka, VD «Profesional», Kyiv, 320 р.
Zhalba, I.O. (2019), «Teoretychni pidkhody do vyznachennia poniattia "marketynhovi komunikatsii"», Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ser. Ekonomichni nauky, Issue 3, pp. 213–217.
Ivashova, N.V. (2011), «Suchasnyi pidkhid do formuvannia systemy komunikatsii promyslovoho pidpryiemstva», Visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy, No. 1, pp. 120–126.
Instruktsiia pro zastosuvannia Planu rakhunkiv bukhhalterskoho obliku aktyviv, kapitalu, zoboviazan i hospodarskykh operatsii pidpryiemstv i orhanizatsii, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text
Kaletnik, H.M. and Darmohrai, O.V. (2016), Rozvytok rynku silskohospodarskoi produktsii ta formuvannia prodovolchoi bezpeky, monohrafiia, Vinnytsia, 266 p.
Kislov, D. (2018), «Systema marketynhovykh komunikatsii», Visnyk KNTEU, No. 1, pp. 29–36.
Kozhukhivska, R.B. (2018), «Sut i pryntsypy realizatsii intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii», Biznes Inform, Issue 3 (422), pp. 362–367.
Kotler, F. (2020), Marketynh vid A do Ya, Alpina Pablisher Ukraina, Kyiv, 242 p.
Kramarenko, V.I. (2015), Marketynh, TsUL, K., 258 p.
Kuznietsova, I. and Dudiak, R. (2018), «Ekonomichna sutnist ta osoblyvosti marketynhovykh komunikatsii», Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Ser. Ekonomika APK, No. 22 (1), pp. 142–148.
Lukan, O. (2017), Oblik i analiz vytrat marketynhovoi diialnosti, PhD Thesiss of dissertation, 08.00.09, Zhytomyr, 312 p.
Lukianets, T.I. (2016), Marketynhova polityka komunikatsii, KNEU, Kyiv, 524 p.
Mavrina, A.O. (2017), «Otsiniuvannia efektyvnosti marketynhovykh zakhodiv», Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», No. 4, pp. 334–341.
Ministerstva ekonomiky ta pytan yevropeiskoi intehratsii Ukrainy (2002), Metodychni rekomendatsii z formuvannia skladu vytrat ta poriadku yikh planuvannia v torhovelnii diialnosti, Nakaz vid 22.05., No. 145, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0145569-02#Text
Mironova, Yu.V., Kahliak, O.O. and Pityk, O.V. (2016), «Naukovo-teoretychni osnovy doslidzhennia marketynhovykh komunikatsiinykh protsesiv na pidpryiemstvi», Visnyk Khmelnytskoho Natsionalnoho Universytetu. Ser. Ekonomichni nauky, No. 1, pp. 207–214.
Nazarova, K. and Mysiuk, V. (2017), «Oblik vytrat na marketynhovi komunikatsii pidpryiemstva», Visnyk KNTEU, No. 5, pp. 129–140.
Vytraty, Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text
Noritsyna, N.I. (2003), Marketynhova polityka komunikatsii, MAUP, K., 128 p.
Okhrimenko, H.V. (2009), «Vykorystannia BTL-reklamy ta intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii v reklamnii stratehii prosuvannia tovaru na rynok», Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. L.Ukrainky. Ser. Filolohichni nauky. Literaturoznavstvo, No. 23, pp. 48–52.
Pavlenko, A.F. and Reshetnikova, I.L. (2014), Marketynh, KNEU, Kyiv, 600 p.
Patsaliuk, K.O. (2017), «Skladovi elementy systemy marketynhovykh komunikatsii», Stalyi rozvytok ekonomiky, No. 3, pp. 346–349.
Prymak, T.O. (2013), Marketynhovi komunikatsii, Elha, Nika-Tsentr, Kyiv, 280 p.
Prytychenko, T.I. and Rudenko, Yu.V., Pidkhody do vyznachennia vytrat na marketynh, [Online], available at: http://repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4441
Protopopenko, H.O. (2005), «Vytraty na marketynh i zbut: problemy rozmezhuvannia ta obliku», Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ser. Ekonomichni nauky, Issue 7, Part 1, pp. 409–413, [Online], available at: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/3329/1/66.pdf
Senyshyn, O.S. and Kryveshko, O.V. (2020), Marketynh, Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka, Lviv, 347 p.
Sydoruk, Yu.A. (2013), «Marketynhovyi menedzhment na pidpryiemstvi: teoretychni zasady», Efektyvna ekonomika, elektronne naukove fakhove vydannia, No. 11, [Online], available at: http://www.eсоnоmy.nayka.соm.ua/?оp=1&z=2485
Stetsenko, V.V. (2013), «Sotsialno-ekonomichna sutnist marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstv», Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, No. 43, pp. 217–220.
Fedorchenko, A.V. and Fedorchenko, O.Ie. (2016), «Metodychni aspekty planuvannia vytrat na marketynh pidpryiemstva», Ekonomichnyi visnyk natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», No. 5, pp. 418–423.
Shebanova, O.O. (2016), «Zmist marketynhovoi stratehii pidpryiemstva», Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, Issue 172, pp. 190–201, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2016_172_23
Yushchak, Zh.M. (2013), «Marketynhovi vytraty ta yikh vydy», Visnyk ZhDTU, No. 1 (63), pp. 210–213.
Yankovska, H.V. (2018), «Sutnist marketynhovykh komunikatsii ta yikh mistsia u systemi marketynhu», Nauka y ekonomika, No. 4 (20), pp. 98–101.
Feder, R.A. (1965), «How to measure marketing performance», Harvard Business Review, Vol. 43, No. 3, pp. 132–142.
Piercy, N. (1986), «Marketing Asset Accounting», European Journal of Marketing, Vol. 20, No. 1, pp. 5–15.
Список використаної літератури:
Банасько Т.М. Проблемні питання бухгалтерського обліку маркетингових витрат / Т.М. Банасько // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2015. – № 12. – С. 239–242.
Бахарєва Я.В. Маркетингові витрати підприємств АПК в ринкових умовах / Я.В. Бахарєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://magazine.faaf.org.ua/marketingovi–vitrati–na–pidpriemstvah–apk–vrinkovih–umovah.html.
Бєлявцев М.І. Маркетинг / М.І. Бєлявцев, Л.О. Іваненко. – Київ : ЦНЛ, 2014. – 328 с.
Бондар В.П. Комунікації в сучасному маркетингу / В.П. Бондар, Т.О. Гаврилко // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури : зб. наук. пр. Київ : НАУ, 2018. – Вип. 27. – С. 112–118.
Бондаренко І.В. Сучасний маркетинг (у схемах, малюнках, таблицях, термінологічних поясненнях) / І.В. Бондаренко. – Донецьк : ТОВ «Юго-Восток Лтд», 2016. – 326 с.
Братко О.С. Маркетингова політика комунікацій / О.С. Братко. – Тернопіль : Карт-бланш, 2006. – 275 с.
Верзілова Г.Р. Облікова інтерпретація витрат на маркетингову діяльність торговельного підприємства / Г.Р. Верзілова. – 2020. DOI: 10.32983/2222-4459-2020-3-284-292.
Вітер С.А. Обліково аналітичне забезпечення управління маркетинговими витратами сільськогосподарських підприємств / С.А. Вітер // Агросвіт. – 2016. – № 12. – С. 34–40.
Гавришко Н.В. Облік і аналіз маркетингової та збутової діяльності: управлінський аспект (на прикладі підприємств хіміко-фармацевтичної промисловості України) : автореф. дис. ... к.е.н. : 08.00.09 / Н.В. Гавришко. – Тернопіль, 2001. – 20 с.
Гаркавенко С.С. Маркетинг / С.С. Гаркавенко. – Київ : Лібра, 2012. – 720 с.
Гофербер Ю.В. Визнання і оцінка маркетингових витрат / Ю.В. Гофербер // Економічні науки. Cер. : Облік і фінанси. – 2012. – Вип. 9 (1). – С. 262–269.
Гуменна О.В. Виставкова діяльність в АПК : автореф. дис. … к.е.н. спец. 08.00.04 / О.В. Гуменна. – К., 2005. – 20 с.
Данько Т.В. Аналіз уточнення сучасних підходів до класифікації маркетингових затрат підприємства / Т.В. Данько, М.В. Волікова [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/vcpi/TPtEV/2012_16/statia/17danko.pdf.
Демко М.Я. Інтегровані маркетингові комунікації в діяльності комерційних банків України : дис. на здобуття наук. ступ. к.е.н. : 075 – Маркетинг / М.Я. Демко. – Хмельницький, 2021. – 312 с.
Діброва Т.Г. Маркетингова політика комунікацій: стратегії, вітчизняна практика / Т.Г. Діброва. – Київ : ВД «Професіонал», 2016. – 320 с.
Жалба І.О. Теоретичні підходи до визначення поняття «маркетингові комунікації» / І.О. Жалба // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Сер. : Економічні науки. – 2019. – Вип. 3. – С. 213–217.
Івашова Н.В. Сучасний підхід до формування системи комунікацій промислового підприємства / Н.В. Івашова // Вісник Української академії банківської справи. – 2011. – № 1. – С. 120–126.
Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text.
Калетнік Г.М. Розвиток ринку сільськогосподарської продукції та формування продовольчої безпеки : монографія / Г.М. Калетнік, О.В. Дармограй. – Вінниця, 2016. – 266 с.
Кіслов Д. Система маркетингових комунікацій / Д.Кіслов // Вісник КНТЕУ. – 2018. – № 1. – С. 29–36.
Кожухівська Р.Б. Суть і принципи реалізації інтегрованих маркетингових комунікацій / Р.Б. Кожухівська // Бізнес Інформ. – 2018. – Вип. 3 (422). – С. 362–367.
Котлер Ф. Маркетинг від А до Я / Ф.Котлер. – Київ : Альпіна Паблішер Україна, 2020. – 242 с.
Крамаренко В.І. Маркетинг / В.І. Крамаренко. – К. : ЦУЛ, 2015. – 258 с.
Кузнєцова І. Економічна сутність та особливості маркетингових комунікацій / І.Кузнєцова, Р.Дудяк // Вісник Львівського національного аграрного університету. Сер. : Економіка АПК. – 2018. – № 22 (1). – С. 142–148.
Лукан О. Облік і аналіз витрат маркетингової діяльності : дис. на здобуття наук. ступ. к.е.н. : 08.00.09 / О.Лукан. – Житомир, 2017. – 312 с.
Лук’янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій / Т.І. Лук’янець. – Київ : КНЕУ, 2016. – 524 с.
Мавріна А.О. Оцінювання ефективності маркетингових заходів / А.О. Мавріна // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2017. – № 4. – С. 334–341.
Методичні рекомендації з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності : Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 22.05.2002 № 145 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0145569-02#Text.
Міронова Ю.В. Науково-теоретичні основи дослідження маркетингових комунікаційних процесів на підприємстві / Ю.В. Міронова, О.О. Кагляк, О.В. Пітик // Вісник Хмельницького Національного Університету. Сер. : Економічні науки. – 2016. – № 1. – С. 207–214.
Назарова К. Облік витрат на маркетингові комунікації підприємства / К.Назарова, В.Мисюк // Вісник КНТЕУ. – 2017. – № 5. – С. 129–140.
Витрати : Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text.
Норіцина Н.І. Маркетингова політика комунікацій / Н.І. Норіцина. – К. : МАУП, 2003. – 128 с.
Охріменко Г.В. Використання BTL-реклами та інтегрованих маркетингових комунікацій в рекламній стратегії просування товару на ринок / Г.В. Охріменко // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Л.Українки. Сер. : Філологічні науки. Літературознавство. – 2009. – № 23. – С. 48–52.
Павленко А.Ф. Маркетинг / А.Ф. Павленко, І.Л. Решетнікова. – Київ : КНЕУ, 2014. – 600 с.
Пацалюк К.О. Складові елементи системи маркетингових комунікацій / К.О. Пацалюк // Сталий розвиток економіки. – 2017. – № 3. – С. 346–349.
Примак Т.О. Маркетингові комунікації / Т.О. Примак. – Київ : Ельга, Ніка-Центр, 2013. – 280 с.
Притиченко Т.І. Підходи до визначення витрат на маркетинг / Т.І. Притиченко, Ю.В. Руденко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4441.
Протопопенко Г.О. Витрати на маркетинг і збут: проблеми розмежування та обліку / Г.О. Протопопенко // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Сер. : Економічні науки. – 2005. – Вип. 7, Ч. 1. – С. 409–413 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/3329/1/66.pdf.
Сенишин О.С. Маркетинг / О.С. Сенишин, О.В. Кривешко. – Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2020. – 347 с.
Сидорук Ю.А. Маркетинговий менеджмент на підприємстві: теоретичні засади / Ю.А. Сидорук // Ефективна економіка : електронне наукове фахове видання. – 2013. – № 11 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.eсоnоmy.nayka.соm.ua/?оp=1&z=2485.
Стеценко В.В. Соціально-економічна сутність маркетингових комунікацій підприємств / В.В. Стеценко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2013. – № 43. – С. 217–220.
Федорченко А.В. Методичні аспекти планування витрат на маркетинг підприємства / А.В. Федорченко, О.Є. Федорченко // Економічний вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». – 2016. – № 5. – C. 418–423.
Шебанова О.О. Зміст маркетингової стратегії підприємства / О.О. Шебанова // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. – 2016. – Вип. 172. –С. 190–201 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2016_172_23.
Ющак Ж.М. Маркетингові витрати та їх види / Ж.М. Ющак // Вісник ЖДТУ. – 2013. – № 1 (63). – С. 210–213.
Янковська Г.В. Сутність маркетингових комунікацій та їх місця у системі маркетингу / Г.В. Янковська // Наукa й економіка. – 2018. – № 4 (20). – С. 98–101.
Feder R.A. How to measure marketing performance / R.A. Feder // Harvard Business Review. – 1965. – Vol. 43, № 3. – P. 132–142.
Piercy N. Marketing Asset Accounting / N.Piercy // European Journal of Мarketing. – 1986. – Vol. 20, № 1. – P. 5–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Валентина Вадимівна Кожухар
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.