Поведінка споживачів на ринку борошна в країнах Європейського Союзу

Автор(и)

  • Дар’я Георгіївна Легеза Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, Україна https://orcid.org/0000-0003-4545-0366
  • Яна Сергіївна Сокіл Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, Україна https://orcid.org/0000-0001-5970-4481
  • Тетяна Володимирівна Куліш Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного, Україна https://orcid.org/0000-0002-0219-4457

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-43-50

Ключові слова:

поведінка споживачів; Велика Британія; Нідерланди; Польща; ринок борошна; торговий баланс

Анотація

В умовах глобалізації ринку та європейської інтеграції України для вітчизняних підприємств актуальними стають питання виходу на європейський ринок з продукцією, що має додану вартість. Невизначеність із культурою споживання в країнах ЄС, особливостями роботи оптової та роздрібної торгівлі, існуюча конкуренція з китайськими виробниками ускладнює вихід на ринок та завоювання певної ніші. Сільськогосподарські та харчові підприємства, крім того, стикаються з проблемами сертифікації продукції та дотримання вимог європейських харчових стандартів. У той же час висока ціна на кінцевий продукт та великий споживчий ринок є позитивними передумовами розширення ринків збуту для вітчизняних підприємств. Стаття надає аналіз моделі поведінки споживачів борошна на ринках Великої Британії, Нідерландів та Польщі. Аналіз проводився на основі показників торгового балансу, вартості імпорту, ціни імпорту, а також частки імпорту окремих країн. Стаття розкриває особливості ринку кожної із названих країн: особливості функціонування  ринку борошна та споживчі переваги на ринку.  Відповідно до проведених досліджень, Велика Британія має високу ціну порівняно з іншими країнами (0,74 $/кг) та високий експортний потенціал до 2027 року (393,2 млн $). Споживачі Великої Британії шукають різноманітний асортимент борошна, який можна використовувати окремо для хлібобулочних виробів, піци, макаронів, тортів. Ринок борошна в Нідерландах становить 4,8 % світового імпорту, має негативний торговий баланс (101,6 млн $), а експортний потенціал до 2027 року 917,9 млн $. У Нідерландах 77 % випічки виробляється як полуфабрикат, а на виробництві використовується шокове заморожування. Польща має високий ріст імпорту (61 %) та високу ціну імпорту (0,62 $/кг). Польські споживачі віддають перевагу органічній та безглютеновій продукції.

Посилання

Antoniuk, P., Antoniuk, O., Stupnytska, T. and Holovachenko, L. (2019), «Stan ta rezultaty torhivli ahroprodovolchymy tovaramy mizh Ukrainoiu i Yevropeiskym soiuzom», Ekonomika kharchovoi promyslovosti, Vol. 11, Issue 1, pp. 27–36, doi: 10.15673/fie.v11i1.1292.

Vymohy do produktsii na mizhnarodnykh rynkakh ta sertyfikatsiia, [Online], available at: https://export.gov.ua/11-vimogi_do_produktsii

Informatsiino-analitychnyi portal APK Ukrainy, Eksport z Ukrainy zernovykh, zernobobovykh ta boroshna, [Online], available at: https://minagro.gov.ua/investoram/monitoring-stanu-apk/eksport-z-ukrayini-zernovih-zernobobovih-ta-boroshna

Taran, S., Shepotylo, O., Iavorskyi, P. and Bondarenko, Ye. (2022), Analiz torhivli tovaramy mizh Ukrainoiu ta YeS v ramkakh PVZVT: potochnyi stan ta perspektyvy dlia liberalizatsii, [Online], available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2022/05/DCFTA-Commodities-2022-16-05.pdf

Khelpdesk do YeS. Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu ta Yevropeiskym Soiuzom, [Online], available at: https://export.gov.ua/agreement/13-ugoda_pro_asotsiatsiiu_mizh_ukrainoiu_ta_ievropeiskim_soiuzom

Access2Markets, [Online], available at: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home

Britchenko, I., Legeza, D., Yessengaziyeva, S. and Adilov, S. (2018), «Competitive positions of Eastern Europe and Central Asia countries at the world wheat market», Sotsialno-ekonomichni problemy rozvytku biznesu ta mistsevoho samovriaduvannia, tezy mizhn. nauk.-prakt. konferentsii, 11–15 chervnia, Vydavnychyi budynok Melitopolskoi miskoi drukarni, Melitopol, рр. 441–444.

Food Standards Agency, [Online], available at: https://www.food.gov.uk/

Legeza, D., Brunner, T., Kerimova, Y. et al. (2019), «A model of consumer buying behavior in relation to eco-intelligent products in catering», Innovative marketing, Vol. 15, Issue 1, рр. 54–65, doi: 10.21511/im.15(1).2019.05.

Market access map, Informatsiia pro taryfni i netaryfni obmezhennia, [Online], available at: https://www.macmap.org/

Mintel, [Online], available at: https://www.mintel.com/

Statista, [Online], available at: https://www.statista.com/

Список використаної літератури:

Стан та результати торгівлі агропродовольчими товарами між Україною і Європейським союзом / П.Антонюк, О.Антонюк, Т.Ступницька, Л.Головаченко // Економіка харчової промисловості. – 2019. – Т. 11, Вип. 1. – С. 27–36. DOI: 10.15673/fie.v11i1.1292.

Вимоги до продукції на міжнародних ринках та сертифікація [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://export.gov.ua/11-vimogi_do_produktsii.

Експорт з України зернових, зернобобових та борошна / Інформаційно-аналітичний портал АПК України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://minagro.gov.ua/investoram/monitoring-stanu-apk/eksport-z-ukrayini-zernovih-zernobobovih-ta-boroshna.

Аналіз торгівлі товарами між Україною та ЄС в рамках ПВЗВТ: поточний стан та перспективи для лібералізації / С.Таран, О.Шепотило, П.Яворський, Є.Бондаренко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://kse.ua/wp-content/uploads/2022/05/DCFTA-Commodities-2022-16-05.pdf.

Хелпдеск до ЄС. Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://export.gov.ua/agreement/13-ugoda_pro_asotsiatsiiu_mizh_ukrainoiu_ta_ievropeiskim_soiuzom.

Access2Markets [Electronic resource]. – Access mode : https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/home.

Competitive positions of Eastern Europe and Central Asia countries at the world wheat market / I.Britchenko, D.Legeza, S.Yessengaziyeva, S.Adilov // Соціально-економічні проблеми розвитку бізнесу та місцевого самоврядування : тези міжн. наук.-практ. конференції, 11–15 червня. – Мелітополь : Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2018. – С. 441–444.

Food Standards Agency [Electronic resource]. – Access mode : https://www.food.gov.uk/.

A model of consumer buying behavior in relation to eco-intelligent products in catering / D.Legeza, T.Brunner, Y.Kerimova and other // Innovative marketing. – Vol. 15, Issue 1. – P. 54–65. DOI: 10.21511/im.15(1).2019.05.

Інформація про тарифні і нетарифні обмеження / Market access map [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.macmap.org/.

Mintel [Electronic resource]. – Access mode : https://www.mintel.com/.

Statista [Electronic resource]. – Access mode : https://www.statista.com/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-04

Як цитувати

Легеза, Д. Г., Сокіл, Я. С., & Куліш, Т. В. (2023). Поведінка споживачів на ринку борошна в країнах Європейського Союзу. Економіка, управління та адміністрування, (3(105), 43–50. https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-43-50

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ