Напрями цифровізації ресторанного бізнесу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-15-21

Ключові слова:

цифровізація; цифрові рішення; ресторанний бізнес; цифрова трансформація ресторанної індустрії; цифровий маркетинг; соціальні мережі; фуд-блогери

Анотація

У статті розкриваються ключові напрями цифровізації ресторанного бізнесу, якому також доводиться переводити свої бізнес-процеси в цифровий вимір для забезпечення стабільної діяльності в умовах карантинних обмежень та воєнного стану. Сьогодні цифрова трансформація господарської діяльності ресторанів є нормальним явищем, до якого схвально ставляться і клієнти закладів громадського харчування, оскільки разом з ним відчувають суттєве покращення сервісу. Автори аргументують, що світова пандемія COVID-19 насправді пришвидшила стрімкий розвиток електронної комерції для всіх видів економічної діяльності та сфер економіки, зокрема, спричинила зміну підходу до організації роботи ресторанної індустрії та змусила адміністрацію шукати нові напрями взаємодії з клієнтами та утримувати їх. Зараз можна сказати напевно, що цифрові рішення допомогли ресторанам суттєво розширити асортимент своїх послуг, а для клієнтів – отримати можливість безконтактної оплати по рахунку, мережу кіосків для безконтактного замовлення, замовлення онлайн через вебсайт і мобільний додаток, програму лояльності та ін. Відтак організація бізнесу з впровадженням клієнтоорієнтованих сервісів дала змогу суб’єктам ресторанного бізнесу утриматися на ринку послуг закладів харчування. За результатами проведеного дослідження обґрунтовується думка, що власникам ресторанного бізнесу варто зосередити свою увагу передусім на розвитку сервісу онлайн-доставки їжі. Цифровізація ресторанного бізнесу дозволяє клієнтам замовляти їжу онлайн і отримувати її до порога будинку чи навіть квартири. Натомість власники ресторанів можуть ефективно обробляти замовлення онлайн за допомогою онлайн-платформ доставки їжі. Зазначається, що серед ключових переваг цифровізації для розвитку ресторанного бізнесу ключове місце займає можливість використовувати інструменти медіамаркетингу. Цифровий маркетинг дозволяє ресторанам зв’язуватися з клієнтами за допомогою способів, які є неможливими за умов використання традиційних (консервативних) каналів комунікації: візуальних платформ Instagram, Pinterest і TikTok, взаємодії з лідерами думок (інфлюенсерами) та фуд-блогерами, активного ведення вебсайту ресторану та ін. У зв’язку з цим стверджується, що інтернет створив таке цифрове середовище, де суб’єкти ресторанного бізнесу можуть з легкістю створювати корисний контент і ділитися ним зі світом. І для маленьких кав’ярень, і для великих ресторанів це створює можливість знаходити своїх ідеальних клієнтів. За допомогою інструменту медіамаркетингу навіть підприємці з мінімальною цифровою грамотністю можуть максимально ефективно просувати свій бізнес в мережі «Інтернет», ефективно комунікувати з цільовою аудиторією, залишатися вірними своєму бренду.

Посилання

Danylenko, O.V., Zocenko, L.M. and Braticel, M.L. (2019), «Priorytety rozvytku cyfrovyh tehnologij u restorannomu biznesi (foodtech) v Ukrai'ni», Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernads'kogo, No. 2, pp. 95–101.

Karpova, K.S. (2017), «Movnyj portret kulinarnogo blogera», Movni i konceptual'ni kartyny svitu, Issue 59, pp. 82–89.

Kompanec', K.A., Navrods'ka, T.A. and Moroz, K.O. (2018), «Rol' Internet-tehnologij u rozvytku pidpryjemstva sfery poslug», Intelekt XXI, No. 5, рр. 66–70.

Korovajchenko, N.Ju. (2017), «Peredumovy integracii' Ukrai'ny do jedynogo cyfrovogo rynku Jevropejs'kogo Sojuzu», Efektyvna ekonomika, No. 6, [Online], available at: http:// www.economy.nayka.com.ua/?op= 1&z=5648

Kraus, N.M., Goloborod'ko, O.P. and Kraus, K.M. (2018), «Cyfrova ekonomika: trendy ta perspektyvy avangardnogo harakteru rozvytku», Efektyvna ekonomika, No. 1, [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/8.pdf

Kuklina, T.S. (2019), «Upravlinnja jakistju obslugovuvannja u zakladah restorannogo gospodarstva», Turystychnyj ta gotel'no-restorannyj biznes: svitovyj dosvid ta perspektyvy rozvytku dlja Ukrai'ny, рр. 72–75.

Falovych, V.A. et al. (2021), Marketyng 4.0: strategichni imperatyvy ta suchasni tendencii', in Falovych, V.A. (ed.), FOP Shpak, V.B., Ternopil', 351 p.

Pizhuk, O.I. (2018), «Cyfrova transformacija ekonomiky jak osnova i'i' konkurentospromozhnosti», Shidna Jevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnja, Issue 6 (17), pp. 79–83.

Rybak, B., Ukrai'ns'ki food-blogery, shho nadyhajut' gotuvaty: vid pani Stefy do Klopotenka, [Online], available at: https://cutt.ly/f3aQazO

Sokyrnyk, I.V. (2019), «Formuvannja ta realizacija strategij pidpryjemstv restorannogo gospodarstva v umovah cyfrovoi' transformacii' ekonomiky», Visnyk Hmel'nyc'kogo nacional'nogo universytetu, No. 3, pp. 165–171.

Sokolova, G.B. (2018), «Dejaki aspekty rozvytku cyfrovoi' ekonomiky v Ukrai'ni», Ekonomichnyj visnyk Donbasu, No. 1, pp. 92–96.

Tkachuk, V.O., Mel'nyk, T.Ju. and Bogojavlens'ka, Ju.V. (2021), «Elektronnyj biznes: perevagy ta ryzyky v period cyfrovoi' transformacii'», Ekonomika, upravlinnja ta administruvannja, No. 4 (98), pp. 28–36.

Fedorova, K., 8 porad dlja SMM restoranu: jak efektyvno prosuvaty zaklad v social'nyh merezhah, [Online], available at: https://joinposter.com/ua/post/smm-dlya-restoranu

Market size of the global online food delivery sector 2022–2027, [Online], available at: https://cutt.ly/r3aQjCI

Online Food Delivery Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (Platform To Consumer Delivery, Restaurant To Consumer Delivery), By Region, And Segment Forecasts, 2022–2028, [Online], available at: https://cutt.ly/10qXCUp

Soest, T., Digital transformation in the food industry: Trends, examples, and benefits, [Online], available at: https://cutt.ly/W0qXMiN

Список використаної літератури:

Даниленко О.В. Пріоритети розвитку цифрових технологій у ресторанному бізнесі (foodtech) в Україні / О.В. Даниленко, Л.М. Зоценко, М.Л. Братіцел // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. – 2019. – № 2. – С. 95–101.

Карпова К.С. Мовний портрет кулінарного блогера / К.С. Карпова // Мовні і концептуальні картини світу. – 2017. – Вип. 59. – С. 82–89.

Компанець К.А. Роль Інтернет-технологій у розвитку підприємства сфери послуг / К.А. Компанець, Т.А. Навродська, К.О. Мороз // Інтелект XXI. – 2018. – № 5. – С. 66–70.

Коровайченко Н.Ю. Передумови інтеграції України до єдиного цифрового ринку Європейського Союзу / Н.Ю. Коровайченко // Ефективна економіка. – 2017. – № 6 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5648.

Краус Н.М. Цифрова економіка: тренди та перспективи авангардного характеру розвитку / Н.М. Краус, О.П. Голобородько, К.М. Краус // Ефективна економіка. – 2018. – № 1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/8.pdf.

Кукліна Т.С. Управління якістю обслуговування у закладах ресторанного господарства / Т.С. Кукліна // Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України. – 2019. – С. 72–75.

Маркетинг 4.0: стратегічні імперативи та сучасні тенденції / В.А. Фалович та ін. ; за ред. В.А. Фаловича. – Тернопіль : ФОП Шпак В.Б., 2021. – 351 с.

Піжук О.І. Цифрова трансформація економіки як основа її конкурентоспроможності / О.І. Піжук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2018. – Вип. 6 (17). – С. 79–83.

Рибак Б. Українські food-блогери, що надихають готувати: від пані Стефи до Клопотенка / Б.Рибак [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://cutt.ly/f3aQazO.

Сокирник І.В. Формування та реалізація стратегій підприємств ресторанного господарства в умовах цифрової трансформації економіки / І.В. Сокирник // Вісник Хмельницького національного університету. – 2019. – № 3. – С. 165–171.

Соколова Г.Б. Деякі аспекти розвитку цифрової економіки в Україні / Г.Б. Соколова // Економічний вісник Донбасу. – 2018. – № 1. – С. 92–96.

Ткачук В.О. Електронний бізнес: переваги та ризики в період цифрової трансформації / В.О. Ткачук, Т.Ю. Мельник, Ю.В. Богоявленська // Економіка, управління та адміністрування. – 2021. – № 4 (98). – С. 28–36.

Федорова К. 8 порад для SMM ресторану: як ефективно просувати заклад в соціальних мережах / К.Федорова [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://joinposter.com/ua/post/smm-dlya-restoranu.

Market size of the global online food delivery sector 2022–2027 [Electronic resource]. – Access mode : https://cutt.ly/r3aQjCI.

Online Food Delivery Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (Platform To Consumer Delivery, Restaurant To Consumer Delivery), By Region, And Segment Forecasts, 2022–2028 [Electronic resource]. – Access mode : https://cutt.ly/10qXCUp.

Soest T. Digital transformation in the food industry: Trends, examples, and benefits / T.Soest [Electronic resource]. – Access mode : https://cutt.ly/W0qXMiN.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03

Як цитувати

Олійник, О. В., Шестакова, А. В., & Ярмолюк, Д. І. (2023). Напрями цифровізації ресторанного бізнесу. Економіка, управління та адміністрування, (1(103), 15–21. https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-15-21

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА