Етика бізнесу як об’єкт наукового дослідження

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-76-82

Ключові слова:

етика бізнесу, наукове дослідження, корпоративна соціальна відповідальність, управлінська етика, корпоративна етика, принципи етики бізнесу

Анотація

Зростання рівня складності умов функціонування вітчизняних суб’єктів бізнесу робить особливий акцент на питання, які пов’язані із забезпеченням врахування не лише економічного, а й екологічного та соціального аспектів функціонування підприємства. З урахуванням зазначеного, статтю присвячено визначенню поняття «етика бізнесу» та його характерних властивостей у контексті проведення наукових досліджень в управлінських науках. Встановлено, що складність ідентифікації поняття «етика бізнесу» обумовлена відсутністю законодавчого тлумачення цього терміна, а також наявністю суміжних понять «корпоративна соціальна відповідальність», «корпоративна етика», «управлінська етика» тощо. З’ясовано, що «етика бізнесу» та «корпоративна соціальна відповідальність» є взаємообумовленими та взаємопов’язаними поняттями, у той час як категорії «корпоративна етика» та «управлінська етика» є підпорядкованими щодо етики бізнесу. На підставі дослідження закордонних та вітчизняних наукових публікацій сформульовано авторський підхід до тлумачення досліджуваної категорії. Запропоновано під етикою бізнесу розуміти систему цінностей, норм та правил поведінки, що врегульовують взаємовідносини у внутрішньому середовищі підприємства, а також комунікацію із зовнішніми стейкхолдерами та є інструментарієм для реалізації концепції корпоративної соціальної відповідальності. У статті визначено, що етика бізнесу охоплює широке коло відносин, як внутрішнього (між співробітниками суб’єкта бізнесу), так і зовнішнього (між суб’єктом бізнесу та зовнішніми стейкхолдерами) характеру. Обґрунтовано характеристику ключових сфер відносин, що становлять предмет етики бізнесу. Визначено, що формування етики бізнесу на засадах ефективності та раціональності передбачає дотримання відповідних принципів, до ключових з яких запропоновано такі: чесність, порядність, професійність, відповідальність, взаємоповага і толерантність, гармонія та збалансування. 

Посилання

Grycenko, N.V. (2019), «Aparat kompozycii' korporatyvnoi' etyky v upravlinni», Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, Vol. 65, pp. 220–227, doi: 10.18664/338.47:338.45.v0i65.156690.

Zhyglej, I.V. (2018), «Sub’jektni harakterystyky social'noi' vidpovidal'nosti ta i'h vplyv na oblikovyj proces», Problemy teorii' ta metodologii' buhgalters'kogo obliku, kontrolju i analizu, Vol. 3 (41), pp. 33–41.

Ivashova, L.M., Ivashov, M.F. and Kveliashvili, I.M. (2020), «Metodologija naukovyh doslidzhen' i systemnogo pidhodu u sferi publichnogo upravlinnja: mehanizmy, vazheli, metody, instrumenty», Publіchne upravlіnnja ta mitne admіnіstruvannja, No. 2 (25), pp. 11–19.

Lypchans'kyj, V.O., Carenko, I.O. and Pitel, N.S. (2020), «Etyka biznesu jak riznovyd profesijnoi' etyky v konteksti social'noi' vidpovidal'nosti pidpryjemciv ta upravlins'kyh kadriv», Pidpryjemnyctvo ta innovacii', Vol. 15, pp. 52–58.

Moroz, O.V., Filatova, L.S. and Podoljanchuk, K.V. (2019), «Social'na vidpovidal'nist' biznesu: nova forma konkurentnogo vedennja biznesu ta efektyvnogo funkcionuvannja kapitalistychnogo suspil'stva», Shidna Jevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnja, Vol. 3 (20), pp. 3–11.

Clarkson, M.B.E. (1995), «A Stakeholder Framework For Analyzing And Evaluating Corporate Social Performance», Academy of Management Review, Vol. 20, No. 1, pp. 92–117.

Crowther, D. and Aras, G. (2008), Corporate Social Responsibility, Ventus Publishing, Copenhagen, 144 p.

Dźwigoł, H. and Dźwigoł-Barosz, M. (2018), «Scientific research methodology in management sciences», Financial and credit activity: problems of theory and practice, Vol. 2 (25), pp. 424–437, doi: 10.18371/fcaptp.v2i25.136508.

Islam, G. and Greenwood, M. (2021), «Reconnecting to the Social in Business Ethics», Journal of Business Ethics, No. 170, pp. 1–4, doi: 10.1007/s10551-021-04775-7.

Rossi, M., Festa, G. et al. (2021), «The effects of business ethics and corporate social responsibility on intellectual capital voluntary disclosure», Journal of Intellectual Capital, Vol. 22, No. 7, pp. 1–23, doi: 10.1108/JIC-08-2020-028.

Soulsby, A., Remišová, A. and Steger, T. (2021), «Management and Business Ethics in Central and Eastern Europe: Introduction to Special Issue», Journal of Business Ethics, No. 174, pp. 739–746, doi: 10.1007/s10551-021-04924-y.

Tokbaeva, D. (2021), «The Rise and Fading Away of Charisma. Leadership Transition and Managerial Ethics in the Post-Soviet Media Holdings», Journal of Business Ethics, No. 174, pp. 847–860, doi: 10.1007/s10551-021-04923-z.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-06

Як цитувати

Орлова , К. Є., & Бірюченко , С. Ю. (2022). Етика бізнесу як об’єкт наукового дослідження. Економіка, управління та адміністрування, (1(99), 76–82. https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-76-82

Номер

Розділ

ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ