Структура та класифікація моделей електронного бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2022-1(99)-11-17Ключові слова:
бізнес-моделі, моделі електронного бізнесу, структура моделі електронного бізнесу, традиційні бізнес-моделі, класифікація моделей електронного бізнесуАнотація
У статті аргументується необхідність використання бізнес-моделей для забезпечення стійкого та ефективного функціонування сучасних підприємств. Сама бізнес-модель визначається як спрощене відображення механізму здійснення діяльності. Оскільки шляхом активного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій, Big Data, хмарних технологій, звичайно, з використанням штучного інтелекту, відбувається діджиталізація бізнес-процесів, виникає потреба в оптимізації, трансформації існуючих та розробленні нових бізнес-моделей. У зв’язку з цим на ринок виходять компанії з цифровими бізнес-моделями.
Авторами пропонується підхід до визначення моделі електронного бізнесу як концептуальної й архітектурної реалізації бізнес-стратегії підприємства та основи для здійснення бізнес-процесів. Винятковий інтерес до вивчення моделей електронного бізнесу пов’язаний з тими перевагами, які вони надають компаніям, а саме: допомагають ідентифікувати та краще розуміти відповідні елементи в конкретній галузі і взаємозв’язок між ними; покращують комунікацію між менеджерами і їх можливість ділитися своїм розумінням електронного бізнесу зі стейкхолдерами; допомагають змоделювати електронний бізнес і вивчити його.
За результатами проведеного дослідження наведено структуру моделі електронного бізнесу, що включає цінності для кінцевих споживачів (клієнтів), інфраструктуру та мережу партнерів, відносини з клієнтами. У кожному з названих елементів структури мають місце необхідні фінанси.
Існують традиційні види бізнес-моделей та бізнес-моделі в електронному бізнесі. В цілому під традиційною бізнес-моделлю розглядається, насамперед, цілісна структура відображення механізму ведення бізнесу, що активно використовується для перевірки бізнес-пропозицій на ринку. Тому класифікація цих видів бізнес-моделей враховує типи клієнтів на ринку та спосіб конвертації будь-чого в законний платіжний засіб (тобто монетизації). Також сформовано широкий перелік видів бізнес-моделей, що започатковуються в електронному бізнесі, серед яких провідне місце займають модель партнерського маркетингу, бізнес-модель, заснована на технологіях блокчейн, та фріміум. Надана класифікація дає можливість зрозуміти загальний вплив діджиталізації на бізнес-процеси та використання концепції моделювання бізнесу з метою сталого розвитку та підвищення ефективності діяльності сучасного підприємства.
Посилання
Obikhod, S.V., Tkachuk, V.O. and Omelchuk, O.M. (2020), «Osoblyvosti upravlinnia personalom v elektronnii komertsii», Infrastruktura rynku, Vol. 50, pp. 155–160, [Online], available at : http://www.market-infr.od.ua/uk/50-2020.
Tkachuk, V.O, Melnyk, T.Y. and Bogoyavlenska, Yu.V. (2021), «Elektronnyj biznes: perevahy ta ryzyky v period cyfrovoji transformaciji», Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, No. 4 (98), pp. 28–36.
Yurchyshena, L.V. (2020), «Vyznachennja biznes-modeli universytetu na osnovi syntezu pidkhodiv do biznes-modeli pidpryjemstva», Ekonomika i orghanizacija upravlinnja, No. 4 (40), pp. 271–284.
Basha, M.S. Saleem and Dhavachelva, P. (2011), «Survey on e-business models», International Journal of Engineering Science and Technology, Vol. 3, No. 5, pp. 3631–3639.
Cuofano, G. «What is a business model? 70+ successful types of business models you need to know» [Online], available at : https://fourweekmba.com/what-is-a-business-model/#Key_takeaways.
Dominici, G. (2012), «E-business model: a content based taxonomy of literature», International Journal of Management and Administrative Sciences, Vol. 1, No. 7, pp. 10–20.
Dominici, G. (2009), E-marketing. Analisi dei cambiamenti dai modelli di business al mix operative, Franco Angeli, Milano, 208 p.
Frost, R.D. and Strauss, J. (2013), E-marketing. 7th Edition, New York, 496 р.
Johnson, M.W. and Lafley, A.G. (2010), Seizing the White Space: Business model innovation for growth and renewal, Harvard Business Press, 208 р.
Massa, L., Viscusi, G. and Tucci, Ch. (2018), «Business models and complexity», Journal of Business Models, Vol. 6, No. 1, pp. 59–71.
Osterwalder, A. (2002), «An e-business model ontology for modeling e-Business», 15th Bled Electronic Commerce Conference, eReality: Constructing the e-Economy Bled, Vol. 44, pp. 5–23.
Sudrajat, D., «E-business model», [Online], available at : https://bbs.binus.ac.id/management/2017/09/e-business-model/.
Wiener, M., Saunders, C. and Marabelli, M. (2020), «Big-data business models: A critical literature review and multiperspective research framework», Journal of Information Technology, Vol. 35 (1), pp. 66–91.
Wirtz, B.W. and Daiser, P. (2018), «Business model development: A customer-oriented perspective», Journal of Business Models, Vol. 6, No. 3, pp. 24–44.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вячеслав Олександрович Ткачук , Світлана Вікторівна Обіход
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.