Удосконалення механізмів реалізації функцій Конституційного Суду України як органу державної влади з особливим статусом

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2020-2(92)-95-100

Ключові слова:

функції органу конституційної юстиції, механізм державного управління, конституційна юстиція, орган конституційної юстиції в Україні, конституційний контроль

Анотація

У статті досліджено функції органу конституційної юстиції, їх значення та вплив на функціонування механізму державного управління. Проаналізовано підходи до розуміння функцій, повноважень та компетенції органу конституційної юстиції в системі органів державної влади та аналізу існуючого законодавства з цього питання. Визначено, що у процесі становлення державності, при організації та діяльності системи органів державної влади, реалізація окремих функцій органу конституційної юстиції дозволяє забезпечити стабільність функціонування механізму державного управління та рівновагу серед гілок влади.
Метою статті є дослідження особливостей функцій, що реалізуються органами конституційної юстиції в Україні. Наукова новизна полягає у дослідженні та виокремленні функцій органів конституційної юстиції, визначенні їх системного характеру та значення реалізації функцій органом конституційної юстиції як елемента механізму державного управління.
Стабільність функціонування механізму державного управління, крім того, що ґрунтується на основному законі, значною мірою залежить від внутрішньої рівноваги серед органів державної влади та їх компетенційної самостійності. Разом з тим, через історичні умови та політичний процес, особливо в державах «молодої демократії», складаються ситуації конфлікту серед державних органів різних гілок влади, порушення основного закону, спроби узурпації влади тощо. У таких умовах орган конституційної юстиції, володіючи винятковим функціоналом та механізмами, забезпечує верховенство права, політичну стабільність та баланс механізму державного управління.
З огляду на те, що орган конституційної юстиції є особливим державним органом, йому притаманна низка функцій, що прямо чи опосередковано відображені в законодавстві. Однак найбільша перевага цього органу в тому, що він необмежений у застосуванні лише законодавчо визначених важелів та механізмів вирішення окремих питань. Розгляд спорів чи тлумачення нормативних актів може здійснюватися ним із позиції базових принципів функціонування держави: верховенства права, пріоритету прав людини і громадянина, демократизму тощо.
У зв’язку із зазначеним, характеристика функцій органу конституційної юстиції дозволяє зрозуміти специфіку цього органу, його значення та місце в системі органів державної влади. Крім того, шляхом удосконалення функцій органу конституційної юстиції можливо підвищити ефективність діяльності цього державного органу та забезпечити стабільність функціонування механізму державного управління.

Біографії авторів

Іван Михайлович Петрів, Міжрегіональна академія управління персоналом

I.M. Petriv

Юрій Юрійович Бальцій, Національний університет «Одеська юридична академія»

Yu.Yu. Baltsii

Посилання

Verhovnа Radа Ukrai'ny (1996), Konstytucija Ukrai'ny: pryjnjata na p’jatij sesii' Verhovnoi' Rady Ukrai'ny 28 chervnja 1996 roku, No. 30, 141 p.

Verhovnа Radа Ukrai'ny (1996), Pro Konstytucijnyj Sud Ukrai'ny, Zakon Ukrai'ny vid 16 zhovtnja 1996 roku, No. 49, 272 p.

Bal'cij, Ju. (2016), «Misceve samovrjaduvannja v konteksti dijuchoi' Konstytucii' Ukrai'ny», Jurydychnyj visnyk, No. 2, pp. 117–120.

Gryshova, I., Tielkiniena, T. and Guliyeva, A. (2018), «Lobbying for Public Interests as a Democratic Social Leadership Factor for Reforming Legislation», in Strielkowski, W. (ed.), Sustainable Leadership for Entrepreneurs and Academics. Springer Proceedings in Business and Economics, Springer, Cham, pp. 481–489.

Kopylenko, O., Baimuratov, M. and Gryshova, I. (2018), «The Phenomenon of Leadershipin the Municipal Authorityin Ukraine», in Strielkowski W. (ed.), Sustainable Leadership for Entrepreneurs and Academics. Springer Proceedings in Business and Economics, Springer, Cham, рр. 151–162.

Vitruk, N.V. (2005), Konstitucionnoe pravosudie. Sudebno-konstitucionnoe pravo i process, Jurist', Moskva, 527 р.

Shapoval, V.M. (1998), «Problemy rozvytku konstytucijnoi' jurysdykcii' v Ukrai'ni», Visnyk Konstytucijnogo Sudu Ukrai'ny, No. 2, 45 р.

Koval'chuk, V.B., Konstytucijna justycija v mehanizmi legitymacii' derzhavnoi' vlady: zarubizhnyj ta vitchyznjanyj dosvid, [Online], available at: http://naub.oa.edu.ua/2009/konstytutsijna-yustytsiya-v-mehanizmi-lehitymatsiji-derzhavnoji-vlady-zarubizhnyj-ta-vitchyznyanyj-dosvid/

Mink, Andrash (1997), «Interv'yu s Predsedatelem Konstitutsionnogo Suda Laslo Shol'omom», Konstitutsionnoe pravo: Vostochnoevropeiskoe obozrenie, Moskva, No. 2 (19), pp. 41–48.

Zommer, Bertol'd (1999), «Zashchita prav cheloveka: prerogativa Konstitutsionnogo Suda i kompetentsiya sudov obshchei yurisdiktsii», Rossiiskaya yustitsiya, Moskva, No. 2, рр. 13–14.

Grudzinskaja-Gross, Elena (1997), «Interv'yu s Predsedatelem Konstitutsionnogo Tribunala professorom Andzheem Zollom», Konstitutsionnoe pravo: Vostochnoevropeiskoe obozrenie, Moskva, No. 2 (19), рр. 47–48.

Nenovski, N. and Zhabinska, M. (1993), «Konstitutsionnyi sud v Bolgarii», Gosudarstvo i pravo, Moskva, No. 9, рр. 74–79.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-15

Як цитувати

Петрів, І. М., & Бальцій, Ю. Ю. (2020). Удосконалення механізмів реалізації функцій Конституційного Суду України як органу державної влади з особливим статусом. Економіка, управління та адміністрування, (2(92), 95–100. https://doi.org/10.26642/ema-2020-2(92)-95-100

Номер

Розділ

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ