Фінансовий контроль як категорія фінансових відносин у системі державного управління
DOI:
https://doi.org/10.26642/ema-2020-1(91)-99-103Ключові слова:
державне управління, контроль, фінанси, фінансова безпека, фінансовий контроль, фінансові відносиниАнотація
Визначено, що, по-перше, фінансовий контроль має на увазі обов’язкову наявність відносин підлеглості та правила, виконання яких необхідно контролювати незалежно від сфери фінансових відносин (державні фінансові відносини, приватні фінансові відносини, фінанси домогосподарств тощо); по-друге, фінанси як економічна категорія в межах виконання своїх функцій передбачають створення правил, які регулювали б процеси формування, розподілу і використання фінансових ресурсів, а також визначали б можливості впливу на поведінку господарюючих суб’єктів з боку власника цих ресурсів. Оскільки ці правила не мають об’єктивного характеру і створюються людиною, дотримання їх необхідно контролювати. Їх виконавці мають можливість не виконувати ці правила, змінювати їх для отримання своєї вигоди тощо. Зазначено, що фінансовий контроль – це багатогранна і складна фінансова категорія, сутність якої не можна обмежувати тільки практичною діяльністю або інформаційною системою. Вона пронизує всі аспекти фінансових відносин. Можуть змінюватися мета, завдання і методи здійснення фінансового контролю залежно від волі власників фінансових ресурсів, але сутність та функції фінансового контролю залишаються незмінними. Тому фінансовий контроль як фінансову категорію необхідно розглядати через сукупність характеристик, які мають розкривати все різноманіття його сутності, всебічно відбивати і комплексно охоплювати всі сторони його прояву. Обґрунтовано, що сутність фінансового контролю як категорії фінансових відносин у системі державного управління розкривається через сукупність його характеристик, що представляють фінансовий контроль як область наукових і спеціальних знань, як елемент системи управління, як особливий вид практичної діяльності та як інформаційну систему, яка використовується з метою управління.
Посилання
Bashkatova, T.A. (2001), «Sushhnost' i funkcii finansovogo kontrolja», Finansy, in Drobozinа, L.A. (ed.), JuNITI, Moskva, 527 p.
Burcev, V.V. (2002), Organizacija sistemy gosudarstvennogo finansovogo kontrolja: teorija i praktika, Dashkov i K, Moskva, 496 p.
Vasylyk, O.D. and Pavljuk, K.V. (2000), Derzhavni finansy Ukrai'ny, pidruch, NIOS, Kyi'v, 608 p.
Vasylyk, O.D. (2000), Teorija finansiv, pidruch, NIOS, Kyi'v, 416 p.
Gucalenko, L.V., Derij, V.A. and Kocupatryj, M.M. (2009), Derzhavnyj finansovyj kontrol' , navch. posib, Centr uchbovoi' literatury, Kyi'v, 424 p.
Ivanova, I.M. (2010), Derzhavnyj finansovyj kontrol': paradygmy rozvytku, monografija, Akademvydav, Kyi'v, 168 p.
Kyrylenko, O.P. (2002), Finansy (teorija ta vitchyznjana praktyka), navch. posib, Aston, Ternopil', 212 p.
Mandrica, V.M. (1999), Finansovoe pravo, Feniks, Rostov-na-Donu, 448 p.
Rodionova, V.M. and Shlejnikov, V.I. (2002), Finansovyj kontrol', uchebnik, ID FKB-PRESS, Moskva, 320 p.
Romanenko, O. (2006), Finansy, pidruchnyk, Centr navchal'noi' literatury, Kyi'v, 312 p.
Shevchuk, O.A. (2014), Derzhavnyj finansovyj kontrol' v Ukrai'ni: teorija, metodologija, praktyka, Abstract of Diss. of. d.e.n., spec. 08.00.08, Kyi'v, 42 p.
Jurij, S.I., Stojan, V.I. and Mac, M.J. (2002), Kaznachejs'ka systema, pidruchnyk, Kart-blansh, Ternopil', 590 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Володимир Валентинович Войтенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автор, який подає матеріали до друку, зберігає за собою всі авторські права та надає відповідному виданню право першої публікації, дозволяючи розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та джерела первинної публікації, а також погоджується на розміщення її електронної версії на сайті Національної бібліотеки ім. В.І. Вернадського та на сайті журналу.