Сучасна система моделей ведення соціально відповідального бізнесу

Автор(и)

  • Алла Володимирівна Мостепанюк Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.26642/ema-2020-1(91)-48-54

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, соціальна відповідальність бізнесу, зацікавлені сторони, соціальний капітал, сталий розвиток, корпоративний громадянин, соціальний захист, довіра, конкурентоспроможність

Анотація

У зв’язку з тим, що нині суспільство є соціально незахищеним у результаті негативного впливу глобалізації, підвищення конкуренції, технологічного прогресу та розвитку штучного інтелекту, необхідною є активна участь приватного сектору у соціальному захисті населення та вирішенні соціально важливих проблем. Така соціально орієнтована діяльність бізнесу проявляється шляхом впровадження принципів корпоративної соціальної відповідальності. Проте існування різноманітних моделей соціальної відповідальності бізнесу перешкоджає та ускладнює процес реалізації такої відповідальності, тому необхідним є комплексний аналіз сучасної системи таких моделей. Проведено дослідження десятьох сучасних теоретичних моделей соціальної відповідальності бізнесу та п’ятьох національних моделей. Сформовано систему моделей та визначено основні її групи, а саме: моделі, що визнають економічну відповідальність як першочергову; доповнюючі моделі, які визначають елементи однаково важливими; організаційні моделі; моделі, спрямовані на нагромадження соціального та природного капіталу. Доведено необхідність створення уніфікованої моделі соціальної відповідальності бізнесу, що сприятиме подальшому розповсюдженню соціально орієнтованої діяльності приватного сектору, підвищенню рівня добробуту та конкурентоспроможності країни в цілому.

 

 

 

Біографія автора

Алла Володимирівна Мостепанюк, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

A.V. Mostepanyuk

Посилання

Stiglitz, J. (2019), People, Power, and Profits: Progressive Capitalism for an Age of Discontent, Allen Lane, New York.

Ackerman, R.W. and Bauer, R.A. (1976), Corporate Social Responsiveness, Reston Publishing, Reston.

Bazylevych, V.D., Grazhevska, N.I., Mostepaniuk, A.V. and Virchenko, V.V. (2019), «Accumulation of social capital as a positive externality of corporate social responsibility development in transition economies», Scientific Bulletin of National Mining University, No. 1, pp. 132–139.

Carroll, A. (1991), «The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders», Business Horizons, No. 34 (4), pp. 39–48.

Meehan, J., Meehan, K. and Richards, A. (2006), Corporate social responsibility: The 3C-SR model. International Journal of Social Economics, No. 33, pp. 386–398.

Porter, M. and Kramer, M. (2011), «The Big Idea: Creating Shared Value», Harvard Business Review, [Online], available at: https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value

Friedman, M. (1970), «The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits», The New York Times Magazine, [Online], available at: http://umich.edu/~thecore/doc/Friedman.pdf

Freeman, R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.

Khoma, N.M. (2013) Korporatyvne gromadjanstvo jak forma vzajemodii' derzhavy, biznesu ta suspil'stva, Naukovyj

visnyk Rivnens'kogo derzhavnogo gumanitarnogo universytetu, Issue 11, pp. 122–129, [Online], available at: ttp://nbuv.gov.ua/UJRN/Pps_2013_11_18

Kolot, A.M., Hrishnova, O.A., Brintseva, O.H. and al. (2012), Social'na vidpovidal'nist': teorija i praktyka rozvytku, monografija, in Kolot, A.M. (ed.), KNEU, Kyi'v, 501 p.

Grazhevska, N.I., Mostepaniuk, A.V. (2016), «The relationship between social oriented corporate social responsibility initiatives and current living standards», Social and Economic Revue, No. 4, pp. 54–65.

Bradley, J. Social Contract Theories in Business, [Online], available at: https://smallbusiness.chron.com/social-contract-theories-business-59955.html

Committee for Economic Development (1971), Social Responsibilities of Business Corporations, [Online], available at: https://www.ced.org/reports/single/social-responsibilities-of-business-corporations

Schwartz, M. and Carroll, A.B. (2003), «Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach», Business Ethics Quarterly, No. 13 (4), pp. 503–530.

Organizacija ob'jednanyh Nacij, Shho take stalyj rozvytok?, [Online], available at: http://www.un.org.ua/en/45-temp/1484-2012-06-11-14-41-36

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-14

Як цитувати

Мостепанюк, А. В. (2020). Сучасна система моделей ведення соціально відповідального бізнесу. Економіка, управління та адміністрування, (1(91), 48–54. https://doi.org/10.26642/ema-2020-1(91)-48-54

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА